Det flyder ikke med mælk og honning, men vi undgår vi at sætte nye initiativer i gang, vi bliver nødt til at fjerne igen
Søren Frandsen mener, at byrådet har fundet en fornuftig balance med det nye budget.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det første budget for et nyt byråd er altid spændende. Bagtæppet er en valgkamp, hvor kandidaterne sjældent holder sig tilbage med nye og ofte udgiftsdrivende forslag.
Denne gang har budgetarbejdet ikke været blandt de nemmeste. Økonomien ser fornuftig ud i 2027 og 2028, mens udsigterne for 2029 og 2030 er væsentligt mere usikre.
Jeg har derfor brugt meget tid på at diskutere med både politikere og forvaltning, hvordan vi undgår at sætte nye initiativer i gang i 2027, som vi allerede få år senere bliver nødt til at fjerne igen. Det synes jeg i store træk er lykkedes.
Omvendt ville det heller ikke give mening at gennemføre store besparelser allerede i 2027 alene på grund af en bekymring for økonomien i 2030. Også her synes jeg, at vi har fundet en fornuftig balance.
Jeg er mere skeptisk over for forventningen om, at en kommende ændring af udligningssystemet vil få så stor en positiv effekt for Favrskov, som enkelte giver udtryk for. Ved den seneste ændring af udligningssystemet mistede Favrskov omkring 20 mio. kr. på trods af, at staten samtidig tilførte flere mia. kr. til det samlede udligningssystem. Derfor mener jeg, at vi skal være varsomme med at budgettere efter penge, vi endnu ikke ved, om vi får.
For SF har spørgsmålet været, om budgettet bliver bedre af, at vi er med, end hvis vi står udenfor. Vi mener klart, at budgettet er bedre, hvis SF er en del af det.
Det er ikke et budget, hvor det flyder med mælk og honning. Men vi holder skindet på næsen, prioriterer den borgernære velfærd og sikrer samtidig en økonomisk ansvarlighed, der rækker længere end til næste års budget.
læser
lige nu