»Jeg har set, hvordan en fest kan ende med hjertestop på grund af narko«
Som tidligere overlæge i akutafdelingen på Aarhus Universitetshospital har jeg oplevet unge, der er blevet forgiftet af narkotika. Vi risikerer at tabe en hel generation på gulvet, hvis vi ikke sætter ind nu.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Når jeg som politiker og læge hører, at hver fjerde ung mellem 15 og 24 år, der færdes i bylivet, har prøvet kokain, ryster det mig.
Det sker på gymnasier, i nattelivet, til festivaler og nogle gange midt i den helt almindelige hverdag. Når Østjyllands Politi på blot to dage sigter 50 unge for narkotikaforbrydelser til en festival i Aarhus, er det et tydeligt tegn på, at problemet ikke længere er skjult. Det er en del af virkeligheden for alt for mange unge i Østjylland.
Derfor er det både nødvendigt og modigt, når Aarhus Gymnasium vælger at bruge narkohunde for at forebygge, at elever medbringer stoffer. Det er et billede på en virkelighed, der er blevet langt mere alvorlig, end vi har lyst til at erkende.
En virkelighed, vi i Det Konservative Folkeparti ikke vil acceptere.
Derfor kommer vi nu med et nyt udspil ”Narkofri ungdom”, hvor vi hæver straffen for digitalt massesalg af narko til meget unge mennesker, foreslår at udvide antallet af politihunde og etablerer en pulje på 5 millioner kroner årligt, som uddannelsesinstitutioner kan søge til spyttests, private hundeførere og andre konkrete tiltag mod narkotika. For vi skal sætte hårdt ind, der hvor unge færdes. På ungdomsuddannelser, i nattelivet og på festivaler. Det er dér, vi ved, at problemerne er størst og dér, vi skal være til stede.
Som tidligere overlæge i akutafdelingen på Aarhus Universitetshospital har jeg oplevet unge, der er blevet forgiftet af narkotika. Jeg har set, hvordan en fest kan ende med hjertestop. Jeg har talt med forældre, der står i chok og spørger, hvordan deres barn kunne gå fra en almindelig aften i byen til en akut indlæggelse. Jeg har set, hvor galt det kan gå, og jeg siger det helt klart. Det skal stoppes nu.
Og problemet er ikke kun synligt på hospitalerne. Det er også synligt i vores politikreds. Alene i Østjylland blev der sidste år beslaglagt over et kvart ton hash. Når så store mængder findes i vores lokalområde, ved vi, at endnu mere cirkulerer blandt unge.
Og tallene taler for sig selv.
I 2024 var der knap 400 kokainforgiftninger, der førte til sygehusophold, og det er særligt unge under 30 år, der ender på hospitalet. I de år, Mette Frederiksen har siddet på magten, er 91 mennesker døde som følge af kokainforgiftning. Det er unge liv, der kunne være reddet, og familier, der kunne være sparet for ubeskrivelig sorg. Og når narkotika kun optræder én eneste gang i regeringsgrundlaget, siger det lidt om, hvor meget opmærksomhed området har fået hos den nuværende regering. Jeg mangler virkelig at se nogle konkrete initiativer i regeringsgrundlaget.
For sandheden er enkel. Vi risikerer at tabe en hel generation på gulvet, hvis vi ikke sætter ind nu.
læser
lige nu