Fortsæt til indhold

Man skulle tro, at resten havde gemt sig i de buske, der skal afskærme solcellerne

Byrådspolitiker kritiserer kolleger for at gemme sig i debatten om kæmpe solcelleprojekt ved Hadsten.

Debat
Simon Buus OlsenByrådsmedlem for Liberal Alliance, Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg er uenig med Niels Christian Selchau Mark om det store solcelleprojekt ved Hadsten, Nørre Galten og Hadbjerg. Meget endda.

Men jeg vil faktisk gerne starte med at rose ham. For Niels Christian stiller sig frem. Han forsvarer projektet, han argumenterer for det, og han tager debatten med både mig og de borgere, der er bekymrede for, hvad så stort et anlæg kommer til at betyde for området. Det har jeg respekt for. For det er jo sådan, politik bør være. Vi træffer beslutninger, vi argumenterer for dem, og bagefter står vi også på mål for dem.

Men det får mig samtidig til at undre mig over noget: Hvor er alle i andre henne?

For Niels Christian er jo langt fra den eneste politiker, der bakker op om projektet. Alligevel er det næsten altid ham, man ser ude og forsvare det. Man skulle efterhånden tro, at resten havde gemt sig i de buske, der skal afskærme solcellerne. Og det synes jeg faktisk er lidt ærgerligt.

For vi taler om et projekt, der potentielt kommer til at fylde enormt meget i landskabet omkring Hadsten, Nørre Galten og Hadbjerg. Et projekt, som mange mennesker er bekymrede for, og som vil forandre et stort område i mange år frem.

Så hvis man politisk mener, at det er en god idé, synes jeg også, man skylder at fortælle hvorfor. Hvorfor er det rigtigt at bruge så stort et areal på solceller? Hvorfor er påvirkningen af landskabet acceptabel? Hvorfor er det netop her, det skal ligge? Og hvorfor mener man, at fordelene opvejer de konsekvenser, som naboerne og lokalområdet skal leve med?

Jeg fortæller gerne, hvorfor jeg mener, projektet er for stort. Jeg synes, vi skal passe bedre på vores åbne landskab. Jeg synes, vi skal kigge langt mere på tage og allerede bebyggede arealer, og jeg mener, vi skal have en langt bredere diskussion om, hvordan vi producerer den grønne energi, vi har brug for.

Det må man meget gerne være uenig med mig i. Men så sig det. For lige nu ender Niels Christian med at stå meget alene og være politisk lynafleder for et projekt, som flere partier og politikere faktisk bakker op om. Og det er egentlig ikke helt rimeligt over for ham.

Jeg har ikke noget problem med politisk uenighed. Tværtimod. Det er lidt af pointen med et demokrati. Men når man er med til at træffe en beslutning af den her størrelse, synes jeg også, man bør være villig til at tage debatten om den. Man kan ikke bare stemme ja og så håbe på, at afskærmningsbeplantningen med tiden bliver høj nok til også at skjule ens politiske ansvar.

Så respekt til Niels Christian for at tage debatten. Men til resten af jer, der også bakker projektet op: Kom frem. Fortæl os hvorfor. Mon ikke solen også nok skal skinne på jer?

Se video: