De risikerer at blive mobbet og udsat for grooming mellem to notifikationer, og der er god grund til at være bekymret for vores børn
Det bør være et absolut minimum ikke at lade vores børn oprette en profil på sociale medier, før de er fyldt 13 år, skriver forælder fra Favrskov.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Ingen generation af børn har nogensinde i menneskehedens historie haft så ubegrænset og uovervåget adgang til teknologi som nutidens børn. Og al denne teknologi findes i deres smartphone.
Ligesom mange andre forældre er jeg bekymret over de seneste nyheder om teknologi og dens indvirkning på vores børn. Ikke alene ser det ud til, at børnene har tiltagende svært ved at læse og regne på grund af en kortere koncentrationsevne, men de risikerer også at blive mobbet og udsat for grooming mellem to notifikationer. Det er ikke marginale risici, men udbredte problemer for børn på nettet.
Hvis man dertil lægger de bekymringer, som AI-direktørerne for nylig har givet udtryk for om deres egen teknologi, de stigende miljøomkostninger i forbindelse med de stadigt voksende datacentre og indvirkningen på beskæftigelsen, er der god grund til at være bekymret for vores børns nutid og fremtid.
Selvom jeg ikke argumenterer for, at vi alle skal vende tilbage til en tid før internettet, tror jeg ikke, vi kan lade vores børn stå alene med disse udfordringer. De er ikke rustet til det, og det er ikke retfærdigt over for dem.
Indtil for nylig så det ud til, at en vis grundlæggende forældrekontrol, der blokerede nogle få hjemmesider, en begrænset spilletid og at lære at programmere, var svaret på alle disse udfordringer. Hvis man mestrede teknologien, kunne den ikke mestre en. Men vi synes at være langt forbi dette punkt, både socialt, økonomisk og teknologisk.
De daglige timer med dopaminfyldt scrolling, snapchatting, sniping, zapping og looting mv. har reelle konsekvenser for vores børns hjerner, som ikke opvejes af ugentlige aktiviteter. I en så afgørende alder bliver deres hjerner trænet til at blive styret af teknologierne i stedet for at blive trænet til at bruge dem.
Som voksne er vi alle nødt til at skærpe vores indsats, vores egen viden, vores forståelse og vores handlinger.
Selvom nogle forældre sporer deres børns positioner i realtid, er det netop, når de er alene i deres tilsyneladende trygge soveværelse, i en cyberverden præget af anonymitet, bots og groomers, at de er mest udsatte.
Som en forælder, der faldt for argumentet »men jeg er den sidste uden en telefon«, mener jeg bestemt, at det bør være et absolut minimum ikke at lade vores børn oprette en profil på sociale medier, før de er fyldt 13 år. Og jeg vil opfordre andre forældre til at tage denne diskussion med hinanden, så vi ikke alle falder for et selvpålagt socialt pres.
På samfundsniveau tror jeg, at børnene i Favrskov ville have gavn af, at vores skoler tilmelder sig programmer som Safer Internet Day, der hvert år fokuserer på at vejlede børn og forældre i en mere sikker brug af internettet, eller initiativet »SletDet Fortæller« fra Red Barnet.
læser
lige nu