Kære Din Avis. En fremstrakt hånd til samarbejde om frivillighed
Svar på redaktørens leder 23/9.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Hej Lars
Jeg håber du vil læse dette og tage vel imod en fremstrakt hånd.
Byrådets ønske om at skabe bedre rammer for de frivillige er stort og stærkt. Det er det vigtigste i vores arbejde med frivilligstrategien at gøre det nemmere at være frivillig i Syddjurs Kommune.
Jeg antager, at I som avis også har en interesse i at skabe et bedre grundlag for frivillige
Hvis man læser Byrådets beslutning fra 24. juni 2026 fremstår det meget tydeligt.
Den 16. september 2026 godkendte Byrådet en plan for, hvordan arbejdet med en ny frivilligstrategi skal udføres.
Hvordan en sagsfremstilling er formuleret, kan man altid diskutere. Men at processen skulle være et afsnit af Klovn, og at der grines højlydt under gennemlæsning, er vist kun forundt lokalredaktøren. Ordene i sagen dækker et bredt udsnit af ønskerne fra de forskellige partier i Byrådet og fra lokale borgere. Det er naturligvis helt fair at synes det er for meget. Men at latterliggøre andre mennesker på denne måde, er ikke i orden.
Er der plads til forbedring, når der skrives sagsfremstillinger? Ja, det er der sikkert. Der er nok også forskellige meninger om det emne. I Syddjurs Kommune er der i øvrigt løbende opsamling på, hvordan der skrives sagsfremstillinger.
Jeg har noteret mig der også er plads til forbedring i de overskrifter, der leveres af Din Avis på læserbreve. Det skrives af flere i kommentarsporet jævnligt. Det forventer jeg fortsat, at I reagerer på.
Jeg antager, at I som avis også har en interesse i at skabe et bedre grundlag for frivillige. Og især dig som person, der gennem mange år har været det.
Kunne man forestille sig, I vil engagere jer i et samarbejde med os som kommune om at skabe bedre rammer for vores frivillige?
Jeg håber du/I, vil tage imod invitationen.
Svar til Michael Harregaard Stegger
Kære borgmester
Tak for din venlige henvendelse, som er rettet direkte til mig.
Lad mig slå fast med det samme: Jeg anser civilsamfundet og frivillige initiativer som afgørende i fremtidens samfund. Det har altid været afgørende, men det bliver endnu mere afgørende fremover. Uden engagerede ildsjæle, der arbejder døgnet rundt for en sag, et socialt projekt, et hold eller en forening, står vi svagere.
Som du noterer, har jeg selv i en lang årrække været frivillig på mange planer og har på den baggrund draget mine egne erfaringer.
Der har været mange kommentarer til sidste uges leder i Din Avis Syddjurs. Måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok, men jeg har nu aldrig hævdet, at jeg er imod kommunal medfinansiering af frivillige initiativer. Tværtimod er det i de fleste tilfælde en forudsætning.
Det er for eksempel afgørende, at kommunens medarbejdere er en reel medspiller ved store projekter, blandt andet i forhold til myndighedsbehandling med videre. Jeg har selv tidligere oplevet stor smidighed og velvilje fra kommunens side.
Så ja, Din Avis tager imod en fremstrakt hånd. Men uanset om den rækkes frem eller ej, vil vi naturligvis dække den kommende debat og det kommende arbejde. Det afgørende er, hvad der faktisk kommer ud af det, og hvordan man vil nå ud i alle hjørner af kommunen.
Det sidste er det allervigtigste og meget afgørende.
Venlig hilsen
Lars Norman Thomsen
læser
lige nu