Fortsæt til indhold

Kom nu, Favrskov Kommune, med flere cykelstier

Læser efterlyser cykelstier og underføringer mellem Hadsten og Haldum og gennem skovområdet ved Hinnerup.

Debat
Ole Hansen, pensionist, Hadsten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Inspireret af en artikel her i avisen om et nyt cykelstianlæg fra Søften til Aarhus foretog jeg en cykeltur fra Hadsten via Haldum/Hinnerup og den omtalte nyanlagte cykelsti.

Fra Hadsten Bymidte går det på cykelsti op ad bakke til Over Hadsten, der afsluttes med den nye rundkørsel, der er etableret og venter på, at ringvejen bliver færdigetableret. Denne rundkørsel er lavet efter de “nye” principper, hvor et eventuelt sammenstød mellem bilister og cyklister, som jeg tidligere har lavet et indlæg om, entydigt er cyklistens skyld.

På Skanderborgvej mod Haldum er der på begge sider en bred rabat, hvor der kunne være etableret en cykelsti. I stedet er der etableret: ingenting.

Det giver mulighed for at opleve, hvor stor afstand bilister har behov for ved overhaling af cyklister. Der er dem, der kører over i den anden side af vejen under overhalingen, og så er der dem, der mener, at 5 millimeter mellem et cykelstyr og lakken på deres bil er mere end rigeligt.

Jeg kommer lige her med en forbrugeroplysning. Hvis du på et tidspunkt skal køre i bil på De Kanariske Øer og får brug for at overhale en cyklist (og det får du), findes der to regler. Der skal være mindst 1,5 meter mellem bil og cykel, og ved overhaling må bilisten maksimalt køre 35 km/t hurtigere end cyklisten. Jeg siger det bare.

Før Haldum skal der laves en ny og større genbrugsplads. Jeg håber, at planlæggerne sørger for at indtænke cyklisternes sikkerhed i forbindelse med bilernes indkørsel til pladsen – for eksempel et lyskryds eller en underføring.

Ved Haldum kan man vælge at cykle ind i en “standard” rundkørsel eller en noget sikrere underkørsel.

Lidt anderledes ser det ud, når man når til Hinnerup. Der er valget mellem at følge stien ind forbi sportsanlæggene og ind igennem byen eller at cykle ind i standardrundkørsler, for at følge den mere direkte vej igennem skovområdet. Jeg valgte det sidste.

Skovområde ved Hinnerup, hvor Ole Hansen savner en cykelsti. Foto: Ole Hansen

I skovområdet er der ikke lige så bred rabat som på Skanderborgvej, men jeg er sikker på, at en dygtig planlægger kan få placeret en cykelsti og også kombinere den med en underføring under rundkørslen.

Ved jernbaneviadukten skal man lige igennem en standardrundkørsel, før man er på den gammelkendte, noget bumlede cykelsti forbi Hinnerup og Søften. I Søften kommer så den nyanlagte, fine og brede cykelsti med glat asfalt, underføringer og lyskryds. Det er en sand fornøjelse som cyklist.

Underføring ved den nye cykelsti fra Søften til Aarhus. Foto: Ole Hansen

Konklusion: Kom nu, Favrskov Kommune. Med det nyanlagte har I jo vist, at I kan gøre det, så etabler cykelsti mellem Hadsten og Haldum og igennem skovområdet ved Hinnerup, og sørg nu for underføringer, hvor det er nødvendigt, i stedet for de vanartede “nye” rundkørsler.

Cykling mellem Favrskov og Aarhus vil helt sikkert blive mere relevant med den store udbredelse af elcykler og ikke mindst set i lyset af priskaos på benzin og diesel.

Se video: