Kommunen bruger Ankestyrelsen som stopklods
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
I Norddjurs Kommune oplever borgere med varige handicap desværre, at Myndigheds- og Visitationsafdelingen sætter nødvendige behandlinger i bero med henvisning til det statslige klagesystem.
Styrelsens jurister har valgt at journalisere og inddrage mine lægelige hovedbeviser direkte i sagens akter.
Forvaltningen har i mit eget forløb efter en alvorlig hjerneblødning skriftligt fastholdt, at man må afvente svar fra Ankestyrelsen, før der kan tages stilling til den rette genoptræning.Et officielt brev fra Ankestyrelsen kaster nu et kritisk lys over denne praksis.
Styrelsens jurister har valgt at journalisere og inddrage mine lægelige hovedbeviser direkte i sagens akter.
Det drejer sig om en statusrapport fra Neuroklinik, som dokumenterer et væsentligt biologisk potentiale for at genvinde gangfunktionen, samt en skriftlig vurdering fra Charlottehøj, hvor min fysioterapeut konstaterer, at kommunens eksisterende holdtilbud mangler det nødvendige specialudstyr og ikke er tilstrækkelige.
Dette rejser et principielt forvaltningsretligt spørgsmål. Efter officialprincippet og retssikkerhedsloven har en kommune en selvstændig og løbende pligt til at oplyse en sag og yde den korrekte hjælp.
At bruge lange administrative ventetider i staten som en stopklods for borgernes helbred strider mod god forvaltningsskik.
Lovgivningen gælder også i Grenaa, og jeg forventer, at topledelsen nu træder i karakter og sikrer, at de retmæssige afgørelser træffes uden yderligere tidsudtræk.
læser
lige nu