Fra ramaskrig til vagtsom ro på Himmelbjerget
Sidst konkrete planer for Himmelbjerget blev lagt frem, endte det i protester. På sidste uges borgermøde var tonen mere rolig – men spørgsmålene om trafik, byggeri og bjergets ånd fylder stadig.
»Det første forslag var rent ud sagt forfærdeligt. Et værre cirkus med selfiespots og udsigtskasser.«
Frede Johannesen fra Emborg lagde ikke fingrene imellem, da han i forbindelse med borgermødet på Hotel Himmelbjerget satte ord på på den helhedsplan, der i 2018 sendte udviklingen af Himmelbjerget ud i strid modvind.
Men denne gang var tonen en anden.
75-80 borgere var mødt op for at høre om de nye planer for bjerget, demokraticenteret, Himmelbroen, boardwalken, trafikken og alt det andet, der følger med, nu hvor visionerne igen er på vej til at blive konkrete.
Det stak helt af og manglede forståelse for stedets historie og natur. Det ville ødelægge Himmelbjerget og dets ånd. Nu er der en ny proces, hvor man er meget opmærksom på at bevare ånden og formidle historien.Frede Johannesen, Emborg
Der var spørgsmål. Der var bekymringer. Der var også vrede, da en nabo til den kommende Himmelbro rejste sig og kritiserede projektet skarpt. Han mener, at broens udsigtspunkt vil give indbliksgener og er i strid med reglerne.
Men politikerne behøvede ikke frygte, at de ville blive jaget væk fra bjerget med høtyve.
Snarere var stemningen præget af vagtsom ro og spirende optimisme. Mange holder stadig godt øje med, hvad der sker – men den nye kurs har ramt noget, den gamle plan manglede.
»Det rene tivoli«
»Det er et historisk sted og et samlingspunkt. Og et sted med en særegen og smuk natur. For mig er det vigtigt at bevare. Det tidligere forslag var det rene tivoli. Så synes jeg meget bedre om planerne med at formidle vores demokratis historie,« sagde Anne Olesen fra Gl. Rye.
Også Frede Johannesen, der dengang lavede sit eget alternative bud på en udvikling af Himmelbjerget, ser forskel på før og nu.
»Det stak helt af og manglede forståelse for stedets historie og natur. Det ville ødelægge Himmelbjerget og dets ånd. Nu er der en ny proces, hvor man er meget opmærksom på at bevare ånden og formidle historien,« sagde han.
Borgmester Frands Fischer (S) indledte mødet med at ridse den lange forhistorie op. Fra de første udviklingstanker tilbage i 2010’erne, over den kuldsejlede plan fra 2018, til forståelsespapiret i 2019 og udviklingsplanen fra 2021.
Siden gik det langsomt. Men ifølge borgmesteren kom der for alvor fart på, da Skanderborg Kommune sidste år købte Hotel Himmelbjerget og Julsø-grunden.
Nu skal demokratiet formidles
Med støtten fra Nordea-fonden er forprojektet nu på vej, og derfor handlede borgermødet ikke længere kun om store visioner. Nu begynder arbejdet med at finde ud af, hvordan demokraticenteret konkret skal tage form.
Ambitionen er at skabe et sted, hvor fortællingen om Blichers folkemøder, Grundloven og det danske demokrati bliver levende – og hvor der også bliver trukket tråde til en verden, hvor demokratiet flere steder er under pres.
Anne Heeager (RV) pegede på, at Himmelbjerget netop er et stærkt sted at fortælle den historie.
»Det har vi en fantastisk platform til at formidle netop her,« sagde hun og forklarede, at forprojektet skal hjælpe kommunen med at blive skarp på både indhold, formidling og rammer.
Ømme punkter er stadig ømme
Men spørgsmålene fra salen viste også, hvor de ømme punkter stadig ligger.
Flere spurgte til adgangsveje og hastighed – og til, om vejene overhovedet kan bære flere aktiviteter og større arrangementer. Andre ville vide, om der i virkeligheden ligger en skjult dagsorden om at trække langt flere gæster til bjerget.
Det afviste Frands Fischer.
Målet er ikke flere gæster for enhver pris, forklarede han. Målet er, at dem, der kommer, får en stærkere oplevelse og en bedre forståelse af, hvorfor tårnet står på toppen, og hvordan Himmelbjerget bærer en del af den danske demokratihistorie.
Der blev også spurgt til friluftsliv, kunst, frivillige, børnenes folkemøde og muligheden for at få Folketinget eller EU til at holde møder på bjerget.
Claus Leick (SF), opfordrede borgere og foreninger til at melde sig, hvis de vil være med til at skabe liv på Himmelbjerget.
»Vores håb er jo, at der fremover kommer til at sprudle af liv. Og nogen skal sætte de aktiviteter i værk,« sagde han.
Roen er ikke en blankocheck
Næste skridt bliver udbud af rådgiveropgaver hen over sommeren. I efteråret venter ny interessentinddragelse, og i februar 2027 skal der ligge et ideoplæg med formidlingskoncept og bygningsscenarier. I juni 2027 skal byrådet efter planen tage stilling til et byggeprogram.
Dermed er Himmelbjerget igen på vej mod det punkt, hvor ordene bliver til streger.
Sidst endte det i ramaskrig. Denne gang var der mere ro i salen. Men roen er ikke en blankocheck. Først når de konkrete streger ligger på bordet, vil det vise sig, hvor langt opbakningen rækker.
læser
Da gæsterne opdagede, hvad burgerne var lavet af, ville de bare have mere. Nu åbner Christian nyt spisested
lige nu