Huer, hede blikke og boblende bobler i sommersolen
På Syddjurs Gymnasium blev mandagen et lysende farvel til tre års fællesskab, da årets studenter med huen på hovedet, tårer i øjnene og latter i luften tog de første skridt ud af gymnasiets verden og ind i deres egen.
Høj sol og summende forventning fra de tidlige morgentimer til ud på eftermiddagen satte mandag stemningen på Syddjurs Gymnasium.
Her gik samtlige 3.g-elever til eksamen for sidste gang og blev, med brede smil og enkelte tårer, mødt af forældre, søskende og andre pårørende, når studenterhuen blev sat på hovedet.
Dagen var fyldt med glæde, men også med stærke følelser, især hos forældrene.
På og omkring gymnasiets spanske trappe blev der skålet i champagne, og de nye studenter og deres familier delte medbragte lækkerier under åben himmel.
Resten af ugen – og de kommende uger – fejrer studenterne afslutningen på tre års skolegang med dans, grin og fællesskab.
Onsdag står den på galla og gallamiddag, hvor flere af lærerne traditionen tro optræder for årets studenter.
Fredag er der dimission, som både markerer fest og farvel.
Når rektor Sven Gaardbo har dimitteret årets studenter, er de ikke længere en del af gymnasiets digitale univers.
Tre år er gået, og selv om de fleste lettede kan se tilbage på veloverståede eksamener, venter nu en tid, hvor minderne fra gymnasietiden får lov at vokse dag for dag.
læser
lige nu