På valgdagen styrtede 82-årige Jens på racercykel: Nu har han nogle, han gerne vil takke
Jens Boesen er yderst taknemlig for al den hjælp, han har fået fra sygehuset og kommunen efter et voldsomt styrt på cykel.
Jens Boesen fra Hinnerup er ikke længere helt ung, men han suser stadig rundt på racercykel, selv om han næste gang fylder 83 år. Racercyklen bliver jævnligt luftet i selskab med en lille flok andre motionscyklister, der i mange år har kørt sammen.
På valgdagen den 24. marts i år var han ude at cykle i lokalområdet med tre andre og kom igennem Foldby. Her kom de kørende ned ad bakke i høj fart, da det pludselig gik galt for Jens Boesen.
»Der lå noget grus på vejen, og så skred jeg ud, slog en kolbøtte og landede åbenbart på ryggen. Det gik så hurtigt, da jeg væltede. Vi kørte nok med 40 kilometer i timen,« fortæller han.
Kammeraterne ringede 112, og han blev hentet i ambulance og kørt med udrykning til Randers Centralsygehus og skannet på Traumecentret. Det viste sig, at han havde fået et brud på den øverste nakkehvirvel, og efter indlæggelsen på Traumecentret blev han overført til Ortopædkirurgisk Sengeafsnit og var indlagt i tre dage på sygehuset i Randers.
»Der var ikke sket andet, så jeg slap heldigt,« fortæller Jens Boesen, som blev sendt hjem til Hinnerup med en halskrave på, han skulle gå med i tre måneder.
»Da jeg kom hjem, stod der hjælpemidler i form af toiletstol og rollator med videre, som sygehuset allerede var kommet med.«
Dagen efter stod flere ansatte på kommunens rehabiliteringsteam klar til at hjælpe ham med at lære at tage halskraven af og på. I starten måtte han desuden have hjælp til at tage tøj på og af, fordi han ikke kunne bukke sig, og efterfølgende er hjemmeplejen blevet ved med at komme for at hjælpe ham i bad et par gange om ugen.
»Det er nogle fantastisk kompetente og venlige mennesker i hjemmeplejen,« fortæller Jens Boesen.
Han er i det hele taget meget glad og taknemmelig for al den hjælp, han har fået efter sit styrt på cykel. Det gælder både ambulancefolkene, de ansatte på Traumecentret og Ortopædkirurgisk Sengeafsnit i Randers, rehabiliteringsteamet og ikke mindst hjemmeplejen i Favrskov Kommune.
»De skal alle have en kæmpe tak for al den hjælp, jeg har fået i de sidste tre måneder.«
Efter at have gået med halskrave i tre måneder har Jens Boesen endelig fået den af. Nu venter nogle ugers genoptræning, hvorefter han forventer at være på ret køl og klar til igen at hoppe på racercyklen og køre ud i det blå med cykelkammeraterne.
læser
lige nu