Fortsæt til indhold

Jeg stemmer blankt

Debat
Lars Nygaard Næsset 22 8660 Skanderborg

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er en rigtig god idé med demokrati. Den grundlæggende idé er at politikere, der opstiller til valget, fremlægger alternative forslag, som borgerne så kan stemme om.

Uenigheder løses fredeligt og civiliseret, og de der opnår flertal kan gennemføre deres målsætninger med respekt for, at der også er andre holdninger at tage hensyn til.

Jeg husker en bemærkning fra den tidligere borgmester før sidste kommunalvalg. Her udtalte han, at det var godt, at der var blevet lavet en aftale om bygning af det nye rådhus inden valget, sådan at det ikke blev et valgtema.

Det ville bestemt have været godt at have her i Skanderborg Kommune, men desværre tør de nuværende politikere ikke betro borgerne at vælge mellem alternative forslag. I stedet vedtager de inden valget med et stort flertal et budget for 2022-25, således at pengene så at sige er brugt indtil næste valg. Hvad er der så at stemme om?

Der er ellers mange gode emner: Skal der satses på fortsat udvidelse af indbyggertallet eller foretrækkes det at forbedre servicen til de eksisterende indbyggere? Skal servicen forbedres overfor børn, ældre eller handicappede?

Skulle man – gud forbyde sådanne tanker – sætte skatten lidt ned? Eller hvad med at give forældre med små børn en håndsrækning og sænke prisen på daginstitutionspladser – vi er trods alt ved at uddø, da danskerne får ca. 15 procent for få børn. Nej tak, siger politikerne, vi skal ikke inddrage borgerne i sådanne overvejelser.

Jeg husker en bemærkning fra den tidligere borgmester før sidste kommunalvalg. Her udtalte han, at det var godt, at der var blevet lavet en aftale om bygning af det nye rådhus inden valget, sådan at det ikke blev et valgtema.

Javel ja, det kunne ellers have været en spændende debat om kommunens administration skulle centraliseres i Skanderborg, eller om man alternativt skulle satse på en mere decentral løsning.

Der var trods alt allerede investeret mange penge i kommunale bygninger, og pengene kunne måske med fordel bruges på noget andet? Det ligner desværre et mønster, der viser at politikerne simpelthen ikke mener, at borgerne er kloge nok til at blive taget med på råd.

Vi skal bare betale vores skatter og så ellers forholde os i ro. Jeg vil lave min egen lille protest og stemme blankt. Det får jeg ganske vist ikke noget ud af, men det gør jeg jo heller ikke ved at stemme.