Borgmesteren svarer på kritik: Fejlslutning i Venstre
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Følgende er et svar på dette debatindlæg.
Det er meget glædeligt, at man også i Venstre nu interesserer sig for at almindelige mennesker kan få boliger til almindelige penge. Desværre kommer partiet dog meget hurtigt ud i den fejlslutning, at problemet har noget med antallet af almene boliger at gøre.
I stedet for at skyde på den mindre del (25 %) af boligsektoren, der bringer nye billige boliger på markedet, skulle Venstre rette opmærksomheden hen på de resterende 75 %, hvor der rent faktisk er et potentiale for at gøre det bedre. Her er jeg meget enig i, at vi som by skal arbejde for flere ejerboliger. Ikke på bekostning af billige almene boliger, men på bekostning af de meget dyrere private lejeboliger, der er opført de senere år.
Desværre har de danske kommuner ikke de nødvendige redskaber for at tvinge flere ejerboliger igennem. Jeg er enig i, at vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at komme langt i dialog med markedet, men sandheden er, at dialogen længe har været på bordet uden synlige resultater. Det ville de to repræsentanter for Venstre også vide, hvis de havde spurgt deres partikollega Bünyamin Simsek, der har siddet med rådmandsansvaret på området fra 2018-2021.
Under min politiske ledelse har vi sat problemstillingen på landkortet. Først ved at udarbejde det talmæssige grundlag og analysere problemstillingen og dernæst ved at invitere bolig- og indenrigsministeren til byen for at høre på behov og udfordringer.
Slutteligt bliver jeg nødt til at anføre, at der slet ingen sammenhæng er mellem, hvad de to repræsentanter fra Venstre siger, de vil gøre, og hvad de rent faktisk foreslår. Først skriver de, at problemet skal løses ved roden. Det eneste forslag udover dialog, de kommer med, er dog blot at prøve at gensælge partihovedkvarterets valgflæsk om 50.000 kr. i skattefradrag til førstegangskøbere. Løsning ved roden? 50.000 kr.? Har de to herrer sat sig ind i, hvad en bolig i Aarhus Kommune rent faktisk koster? Og har de slet ikke hørt om inflation de senere måneder? Hvor længe tror de egentlig, der går, før den lille luns valgflæsk er ædt op af den næste prisstigning på boligmarkedet?
Så hvis Venstre er klar til at smide den polemiske pen og i stedet tage arbejdshandskerne på, er jeg sikker på, at de aarhusianske byrådsmedlemmer, der gang på gang de senere år har bekræftet hinanden i, at det var vigtigt at sikre tilstrækkeligt med almene boliger, også vil kaste sig helhjertet ind i kampen for flere betalbare ejerboliger til helt almindelige aarhusianere og kommende aarhusianere.