Debat: Dagligvarebutik i den nordlige del af Midtbyen
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg støtter fuldstændig den i Ugebladet beskrevne debat og idé. Problemet er, at Coop ejer bygningen, som tidligere husede Kvickly, og de vil tilsyneladende ikke have for eksempel en Coop365-butik i lokalerne. De vil heller ikke udleje lokalerne til en anden fødevarekæde. Forhåbentlig kan Skanderborg Kommune gøre sin indflydelse gældende.
Det er jo en kendsgerning, at Coop overlod en meget stor del af Skanderborg Midtby til at bevæge sig ud af området for at købe dagligvarer. Jeg har ladet mig fortælle, at årsagen til, at Coop besluttede at nedlægge Kvickly, var, at Føtex havde ”overtaget” den del af Kvicklys varesortiment, der hed beklædning.
Det er selvfølgelig kedeligt, at Kvickly ikke kunne konkurrere med Føtex, men derfor kunne man jo godt bevare dagligvaresortimentet – eller eventuelt udvide dette.
Det er dog tydeligt for mig, at Coop har problemer med flere af deres kæder. For ikke så længe siden blev der udbasuneret ”den største fusion i dagligvaresegmentet”, da Kvickly og SuperBrugsen ”fusionerede”. Det var da vist kun Coop, der glædede sig over dette. Almindelige forbrugere har vist ikke mærket nogen som helst forskel.
For et stykke tid siden blev det fra Coop oplyst, at Fakta navnet var ”et dårlig brand”, som havde gjort sig upopulær på en eller anden måde. Derfor skulle der nu indføres en ny kæde, kaldet Coop365. Det skulle sandsynligvis signalere, at butikkerne havde åbent ALLE dage inklusiv helligdage.
Det havde Fakta så i forvejen altid haft - i hvert fald i Skanderborg. De dage, hvor andre fødevarebutikker havde en lukkedag, kunne man altid komme til at handle i Fakta.
For nylig blev det i pressen offentliggjort, at 12 Dagli’Brugsen butikker lukker til februar. Coop er tilsyneladende rystende ligeglade med de mennesker, der handler i Dagli’Brugsen – typisk landsbyer og mindre byer. Historisk er Obs-butikker blevet til Kvickly-butikker. Kvickly-butikker er blevet til SuperBrugsen-butikker eller endda Fakta-butikker. SuperBrugsen-butikker er blevet til Fakta – nu Coop365.
Coop lider tilsyneladende af en form for ledelsessvigt. Man kan kun finde ud af at reducere – ikke tage nye initiativer. Jeg kan godt se, at det for en anden dagligvarekoncern – Dansk Supermarked – er ”en dejlig konkurrent”, når Coop hele tiden reducerer. Dansk Supermarked prøver da i det mindste nye koncepter i form af kæden ”Basalt”, som vil være billigere end discount. Coop reducerer kun.
Kvickly-butiksdelen af ejendommen Adelgade 134 er ejet af Coop, medens lejlighederne ovenover indgår i afdeling 77 af Midtjysk Boligselskab. Jeg har hørt, at Coop har søgt Skanderborg Kommune om tilladelse til at indrette lejligheder i butikslokalerne.
Det har kommunen nægtet at tillade. Der SKAL være butik i stueetagen. Man kan måske godt forstå, at Coop ikke vil udleje butiksarealet til en konkurrent, men en anden idé kunne være, at Midtjysk Boligselskab købte stueetagen af Coop for derefter at udleje butikken til en interesseret fødevarebutik – for eksempel en Rema 1000 – en Meny – eller en anden, der havde lyst.
Den idé vil jeg meget gerne markedsføre og støtte, så den nordlige del af midtbyen kan få sin fødevarebutik igen.