Kritikken af borgmesteren er fuldt ud berettiget
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Svar til de socialdemokratiske byrådsmedlemmer i Syddjurs Michael Aakjær og Ole Sønderskov Hansen.
Er kritikken af borgmesterens håndtering af mæglingssagen mellem Molslaboratoriet og modstanderne berettiget?
Jo, - kritikken holder efter min mening i den grad vand, og jeg mener bestemt, at den her sag er håndteret mere end skidt fra borgmesterens side.
Og der skal endnu engang lyde en kæmpe tak til Jens Bjørn Andersen for at turde melde klart ud på alle fronter i den her sag . Et ægte mandfolk, som Venstre kan være stolte af.
Borgmesteren starter med at sige, at han vil mægle mellem modstandere og Molslab.
Men modstanderne sidder over hele DK – I TUSINDVIS. Hvordan kan borgmesteren i Syddjurs mægle her?
Så indkalder borgmesteren Bo Skaarup til et lukket møde med referatforbud. Og først meget sent og efter massivt pres bliver vores stedlige kritiske dyrlæge inviteret fra modstandersiden.
Så siger borgmesteren, at han aldrig har tilbudt at mægle.
Herefter siger borgmesteren, at det har han alligevel , men det har aldrig været det, han mente?
Han vil bare gerne mane til en ordentlig tone i debatten. Og det er jo fint. Men min erfaring er ikke, at det er borgerne i Syddjurs , der ikke kan finde tonen, - slet ikke.
Jeg har intet mod vores borgmester, er sikker på, at han blot forsøger at være et ordentlig menneske, men han fylder slet ikke sine borgmestersko ud i denne sag. Tværtimod.
Og kritikken er berettiget.
Og til jeres og borgmesterens udsagn om, at Molslaboratoriet er en privat virksomhed, som kommunen ikke bestemmer over, så er det jo ikke helt korrekt.
Det er korrekt, at det er en privat virksomhed, men en virksomhed, som kommunen har ALT med at gøre.
Syddjurs Kommune har givet alle dispensationer fra Natura 2000 og §3 fredede arealer mm. til oprettelse af forsøget med at fratage dyrene deres artsspecifikke foder og forsøge at få dem til at æde træagtig føde. I øvrigt uden at ansøge om tilladelse til forsøg med dyr.
Og kommunens rewilding orienterede biolog har siden start været sagsbehandler for Molslaboratoriet og sidder i Advisory Board på Molslab.
Kan man tale om, at kommunen ikke har noget med stedet at gøre? Nej.
(Fork. af red.)