Fortsæt til indhold

Husk fritids- og foreningsfaciliteterne, når byerne vokser

Debat
Morten Bang (V)Formand for Kultur- og Fritidsudvalget i Favrskov Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Byrådet har netop sendt en stor strukturplan for Hinnerup Nord i høring. En stor og spændende plan for udbygningen af Hinnerup. Der er lagt op til, at Hinnerup får en ny bydel og dermed vokser indbyggertallet betragteligt.

Jeg hilser den langsigtede plan velkommen, og det bliver meget spændende at følge de næste mange år. Historien er den samme for visionerne i Søften Nord, hvor der er langsigtede planer om en væsentligt udbygning af Søften.

I begge tilfælde er det områder, der i forvejen er presset på skole, dagtilbud og fritids- og foreningsaktiviteter.

Derfor skal byrådet allerede nu være på forkant og ikke lade stå til. Vi må ikke komme i en situation, hvor børn, unge, voksne eller ældre ikke kan deltage i fritids- og foreningsaktiviteter, fordi vi har syltet udbygningen vores af faciliteter.

Et aktivt fritids- og foreningsliv er altafgørende for børn, unge, voksne og ældre. Det er her, vi mødes og bliver en del af et sundt og velfungerende foreningsliv, hvor motion, bevægelse, sammenhold, oplevelser og sociale relationer er med til at skabe gode rammer for et godt liv uanset alder.

Jeg glæder mig til at følge planerne i både Hinnerup og Søften. Jeg kommer også til at hejse et flag for vores fritids- og foreningsliv, så det ikke bliver dem, der må sige nej til nye medlemmer, fordi udbygningen af faciliteterne ikke har fulgt med vækst.