Fortsæt til indhold

Savner konkrete bud på løsninger fra Socialdemokratiet, Michael Aakjær

Debat
Bjørn Jensen (C). Byrådsmedlem for Konservative Syddjurs:

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

»Jeg savner brugbare løsninger fra Socialdemokratiet i Michael Aakjærs læserbrev 21. august.

I lighed med Aakjær, mener jeg heller ikke, at et ekstra udvalg er lige om hjørnet. Kommunens økonomi er trængt, og vi skal reducere vores omkostninger. Til gengæld tror jeg, at vores medarbejdere går rundt med nogle løsninger, som vi kunne drage nytte af.

I modsætning til Aakjær mener jeg dog, at et eventuelt udvalg skal have helt frie hænder. Der er ingen grund til at søge rådgivning, hvis opdraget bliver skrevet så stramt, at man kun modtager de svar man ønsker på forhånd. Og så giver det da kun en stakket varme at sætte sig sammen med repræsentanter fra fagbevægelsen og forvaltningen, for at finde ud af hvordan man kan ”stjæle” medarbejdere fra det private erhvervsliv. Det vil blot flytte problemet over i den private sektor, og løsningen derfra kunne, i værste fald, være udflytning af arbejdspladser. Altså værdiskabende jobs som er grundlaget for hele vores velfærdssamfund.

Udenlandsk arbejdskraft kunne løse en del af rekrutteringsproblemet, men jeg formoder ikke Socialdemokratiet mener, at det skulle kunne give en besparelse?

Det er et faktum, at der bliver flere børn og flere ældre i Syddjurs Kommune, og der bliver færre og færre i den arbejdsdygtige alder til at betale for velfærdsydelserne. Derfor må vi snart erkende, at den måde vi tænker velfærdssamfund på bliver nødt til at ændre sig, ellers går der inflation i ydelserne, og servicen bliver markant ringere. Jeg håber ikke, at problemerne kan løses; ” ved at sikre gode arbejdsvilkår i Syddjurs, ved at sikre et godt arbejdsmiljø og gode udviklings- og kompetencemuligheder for vores medarbejdere, hvilket vi i Socialdemokratiet har øje for”, som Aakjær skriver. Så er der godt nok nogen, der har sovet på vagten, hvis ikke det er en selvfølgelighed for direktion og byråd, som øverste ansvarlige ledere for sine godt 3000 medarbejdere.

Udenlandsk arbejdskraft kunne løse en del af rekrutteringsproblemet, men jeg formoder ikke Socialdemokratiet mener, at det skulle kunne give en besparelse? En inddragelse af civilsamfundet, er jeg stor tilhænger af, men der bliver i forvejen trukket store veksler på vores frivillige, så effekten heraf løser ikke hele den demografiske udfordring.

Jeg tror heller ikke, at vi bliver mere og mere ens med alderen, og til sidst ønsker os det samme. Hvis jeg bliver gammel, og får behov for hjælp, vil jeg stadig gerne selv bestemme hvor, og hvordan, jeg skal bo, hvornår jeg skal klippes og i bad, og hvad jeg skal have at spise. Til gengæld vil jeg også gerne betale lidt for at få støvsuget og pudset vinduer osv. Ellers ville det da være en tragedie at spare op til sin pension hele livet, hvis det ikke skulle kunne komme en til gode, når man virkelig får behov.

Derfor skal vi nok til at erkende, at vi for brug for hjælp ude fra til at aflaste budgetterne. Lad os da prøve at se om vi ikke kunne lave en konstruktiv blanding af private og kommunale aktører på både drifts- og anlægsområderne. Det kunne jo være, at vi kunne lære noget af hinanden, og på den måde sikre velfærden for vores mest trængende borgere i fremtiden.«