Nye Borgerlige: »Vejen frem for stabil og sikker energi er utvivlsomt den nye generation af kernekraft«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Nye Borgerlige i Skanderborg har fra dag 1 kæmpet imod solcelle ørkener samt store vindmølle krabater i kommunen. Vejen frem for stabil og sikker energi er utvivlsomt den nye generation af Kernekraft - Jeg har gentagne gange brugt min demokratiske stemme imod disse ødelæggende uskønne og ustabile middelmådige energi områder som der planlægges med i kommunen.
Og selvom jeg ingenlunde er i mål med min mission om at vi i Nye Borgerlige kan tilbyde danskerne den mest stabile og sikre energikilde, så er det trods alt lykkedes at vække byrådet og embedsværkets interesse i at sikre miljøet noget bedre ifm opsættelse af disse beskæmmende områder som viser sig at bygge på alt lige fra PFAS, tungmetal såsom BLY m.m.
Der står nu følgende anført ifm solcelle ørkenen der skal opføres i Låsby: “Der stilles desuden vilkår om, at anlægget ikke må afgive miljøfremmede stoffer som PFAS, bly, pesticider og biocider til omgivelserne. Bygherre skal dokumentere, at de valgte solpaneler kan overholde dette forud for etablering af anlægget.”
Giftstoffer som i særdeleshed er ekstra farlige for vores børn både fysisk og mentalt.
Klimaangsten har aldrig grebet mig - men jeg er stor værner af vores miljø og natur.
Jeg har gentagne gange brugt min demokratiske stemme imod disse ødelæggende uskønne og ustabile middelmådige energi områder som der planlægges med i kommunen.
Temperaturen har tidligere haft samme hastighed som i dag, fra 1860-1880, fra 1910-1940 og fra 1975-1998. De 2 først nævnte perioder var længe før industrilandene for alvor begyndte at lede store mængder CO2 ud i atmosfæren - CO2 som vi lige skal huske giver næring til alt begrønning såsom træer, blomster m.v. I Bronzealderen var temperaturen tillige ca 2-3 grader højere end den er i dag, så uanset hvordan den politiske agenda er, så er det ikke CO2 spøgelset der er årsagen til at klimaet forandrer sig som det alle dage har gjort - lev med det.
Desuden vil større byer lokalt påvirke temperaturen gennem udslip af varme, så der opstår varmeøer, hvor temperaturen er højere end ude i det åbne land; den såkaldte urbaniseringseffekt. Langt de fleste meteorologiske stationer findes på landjorden som totalt set kun udgør 1/3 af jordens overflade, og ydermere er disse stationer ujævnt fordelt med stor tæthed i Europa og USA, mens der kun er ganske få stationer i Arktis.
Vi skal glædes over at jorden er en levende celle i universet, vi må tilpasse os dens foranderlige klima - den store mælkevejspropel kan ikke sættes i stå og heller ikke selvom Statsministeren på åben skærm siger at vi skal stoppe klimaforandringerne……..vi er myrer i det store univers og at tro at vi kan overvinde naturen er skudt uendeligt langt over vores formåen - OG ønsker vi egentlig det?
Vi kan passe på naturen og miljøet og vi kommer ikke udenom kernekraft før eller siden - indtil da plastres naturen til på gigantiske områder med uskønne, beskæmmende og potentielt forurenende elementer, da det med opmærksomhed på PFAS, BLY m.v. IKKE er et nationalt krav men op til den enkelte kommunalbestyrelse at tage hensyn til - hvad gør de i din kommune?