Kære Sigurd Gammelgaard. Fint med mange klimastemmer - men kan du svare på et spørgsmål fra en dum borger?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Det var opløftende at læse dit indlæg om klimaet, Sigurd Gammelgaard og sikke mange stærke klimastemmer I er på billedet!
Som du jo meget rigtigt remser op, er der store klimaproblemer alle vegne, og jeg er glad for, at I arbejder for at begrænse dem. De ender jo også med at nå de danske grænser. Jeg skal sandelig heller ikke forstyrre jer i det, så jeg har bare et enkelt spørgsmål.
Der er en voldsom aktivitet i samfundet, og det gælder om at holde den så høj, som mulig. Salget faldt 4,4% i juli og i august fandt finansministeren minsandten 4 milliarder ekstra til forbrug.
Vores CO2-forbrug stiger eksplosivt. Der står i loven, at vi skal være klimaneutrale i 2050. Er det bare de sølle 20 millioner tons, der skal skæres af eller er det de mange hundrede tons, vi faktisk udleder i dag?
Byggetilladelserne for sidste år udledte 165 – 180 millioner tons CO2 til arbejdet var afsluttet, militæret udleder CO2, det gør vores andel af SAS også og så er der Lynetten, Storstrømmen, udvidelsen af Århus Havn, nåh nej, det arbejde erklærede Århusborgmesteren jo frejdigt for CO2-frit, men udvidelsen af Kastrup Lufthavn. Femernforbindelsen og snart sagt hver eneste store eller mindre virksomhed i landet udleder alle sammen CO2.
Nu vil I gøre noget ved det og tak for det. Vi danskere har vores andel i, at halvdelen af alle arter vilde dyr og 2/3 af alle vildtlevende dyr er forsvundet. Vi kan nok heller ikke sige os fri for vores andel i at 1.500.000 børn under 5 år i Afrika lige nu er ved at dø af sult, så det er bare alle tiders, at I, stærke, lokale stemmer i Socialdemokratiet vil gøre noget ved det.
Nu kommer spørgsmålet, - bare lige et øjeblik endnu!
I 2020 fik vi Klimaloven, og jeg citerer lige den første paragraf i formålsparagraffen:
”Formålet med denne lov er, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til niveauet i 1990, og at Danmark opnår at være et klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius for øje.”
Lige nu udleder den danske levevis mellem 600 millioner tons CO2 og 1 milliard ton CO2 om året (3-4% af al den CO2 Kloden overhovedet kan klare).
NU kommer spørgsmålet!
Hvordan skal den lov egentlig forstås? Er der tale om 2 forskellige mål?
1990-tallet blev skruet ned til 66,9 millioner tons efter, at mest muligt var blevet tørret af på andre lande, selv om forbruget var vores. I 2025 skal tallet højest være 33,5 millioner tons CO2. I 2030 skal det være sænket med 70%. Så er vi nede på 20 millioner tons CO2.
Er det sådan, det skal forstås, og hvad så med resten af sætningen? Vores CO2-forbrug stiger eksplosivt. Der står i loven, at vi skal være klimaneutrale i 2050. Er det bare de sølle 20 millioner tons, der skal skæres af eller er det de mange hundrede tons, vi faktisk udleder i dag? Ja, jeg spørger bare. Husk, at jeg kun er en dum borger, der måske nok kan regne, men som ikke er god til at regne den ud.
Jeg håber, du kan hjælpe mig.«