Debat: Hjælp, Skolemarken må ikke lukke!
Mor har skrevet et debatindlæg for at råbe politikerne op i håb om at redde Skolemarken.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Torsdag den 16. marts kom min pige på 10 år grædende hjem fra skole. Hun fortalte, at Skolemarken skulle lukke. Altså, at hun ikke længere kunne have sin kanin eller daglige gang på Skolemarken, som er ledet af en pædagog.
Der er ca. 55 børn, som er faste brugere af Skolemarken, altså børn, som har en kanin. Derudover er der jo rigtig mange, som hver dag besøger Skolemarken og nyder godt af dyrelivet. Det er både små og store elever og børn, som kommer forbi for at hilse på kaninerne, fuglene og gederne. Der kommer også en del forældre og bedsteforældre forbi med deres børn og børnebørn. Skolemarken bruges også flittigt af kommunens vuggestue- og børnehavebørn. At lukke sådan et unikt og skønt sted, som summer så meget af liv og glæde, det forstår jeg ikke.
Børnene er alle meget kede af det. Små piger på syv år går rundt og laver underskriftsindsamling, deres største drøm om at få en kanin er nu knust. Der går forældre og bedsteforældre rundt med deres børn og børnebørn, og hilser på dyrene. Det er alle mennesker, der synes, det er trist, at Skolemarken skal lukke. Kan det virkelig passe, at de sidste dyr skal væk fra Aarhus Midtby efter 45 fantastiske år? Tabets størrelse og økonomien i besparelsen giver ingen mening for mig? Jeg er sikker på, at denne beslutning på den lange bane bliver meget dyrere. Jeg har talt med flere fagfolk, som til dagligt arbejder med børn og mistrivsel, og de siger, at lige nu er der ekstra mange børn, der har det svært. Hvorfor så lukke et sted, der virkelig giver mening for vores børn, og hvor de kan være i trygge rammer, og i et unikt fællesskab?
På en pædagogisk bemandet legeplads hersker der ingen tvivl om, at det, der foregår, er en forebyggende indsats for mistrivsel. Vores børn og unge bliver mødt og hørt her på Skolemarken på en anden måde end i dagtilbud og i skolen. Det er vigtigt for vores børn at have et fristed, hvor de ikke skal måles, vejes eller bedømmes fagligt. Her kan de betro sig til en voksen og kan føle sig trygge, og bare være sig selv, og blive hørt og set for, hvem de er. Vi bor i Aarhus midtby, hvor mange børn vokser op i små lejligheder uden haver, og derfor heller ikke ret meget udeliv. På Skolemarken får de mulighed for at være ude, og de får mulighed for at udleve deres drøm om at få en kanin og den tryghed, det giver. Weekendvagterne, som forældrene tager frivilligt, bliver taget før de næsten er slået op. Det er frivillighed, når det er bedst. Fodringsweekend består af, at de skal passe kaninerne/fugle/gederne en weekend sammen med deres familie, og vi bymennesker nyder det så meget.
Hvad er børnenes alternativ i midtbyen? Jeg tænker desværre en del af dem vil gå alene hjem og sidde foran en skærm, og ikke komme ud i naturen og være en del af et fællesskab. Begge mine piger elsker at komme på Skolemarken, og det er deres hverdag, der bliver revet væk fra dem. Min piges ord: mor, hvorfor lukker de alt det gode og sjove, og hvad skal jeg så lave efter skole? Skolemarken er et sted hvor skole og samfund mødes. Børnene kan komme på Skolemarken hver dag efter skole, og være ude og nyde tiden med venner og deres elskede kaniner. De unge lærer, hvilke pligter der medfølger, når man får en kanin. Selv i skoletiden i frikvarteret kan de unge gå ned og slappe af, og hygge og blive lyttet til, når de lige har brug for at komme lidt væk fra skolen, og lige få en snak eller spille et spil, hvor der er en meget kyndig pædagog, som altid har tid til at være til stede for vores børn og unge mennesker, og som har hjulpet mange unge igennem en svær tid.
Her er et par udsagn fra gamle kaninejere:
Virkelig fantastisk - Havde jeg en dårlig dag i skolen, blev den reddet af at have en kanin.
Skolemarken var = Tryghed fællesskab som ikke kan sammenlignes med at gå i en klasse.
Min kanin var min bedste ven, jeg havde virkelig noget at glæde mig til hver dag efter skole.
Mega hyggeligt, bare at slappe af hygge og spille med ens venner, og jeg elsker min kanin.
Jeg håber inderligt, man vil genoverveje beslutningen om at lukke Skolemarken. Det er et sted, som har en meget så stor betydning for vores Midtbys børn og voksne, det er en unik perle og skønt åndehul i Aarhus.