Lukning af Café AG kan vise sig dyrekøbt
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som forælder til en borger i Favrskov Kommune, der arbejder i køkkenet på Café AG i Hadsten, har jeg nedenstående høringssvar og kommentar til byrådets forslag om at lukke Café AG med udgangen af 2024.
Jeg har som forælder til en datter, der arbejder i køkkenet på cafeen, jævnlig kontakt til cafeen og især til dens dygtige medarbejdere. Et af cafeens helt særlige kendetegn er, at den grundet omsorgsfulde medarbejdere og leder magter at rumme særligt udsatte borgere, der på grund af forskellige handicaps ikke kan optages på det almindelige arbejdsmarked. Min erfaring er, at cafeen og køkkenet er et særdeles godt sted for de svage eksistenser, der bor i området. Således er der otte borgere ansat, hvoraf de fire bor på Hvedevænget, som i deres færden på cafeen oplever at blive værdsat og dermed kunne udføre et meningsfuldt arbejde.
Den begrænsede besparelse, der kan opnås ved en lukning af Café AG, kan vise sig at være dyrekøbt, idet byrådet utilsigtet kan få påført udgifter i forbindelse med afhjælpning af de sociale og mentale problemer, der uvægerligt vil opstå, hvis man lukker et særdeles attraktivt arbejdssted for særlig udsatte borgere.
Derudover vil det være ærgerligt for de mange foreninger, der kommer i Sundhedscenteret og nyder godt af cafeen, hvis den lukker. Ligeledes er der private, som modtager mad fra cafeen, der vil blive berørt.
Jeg håber, at ovenstående vil indgå i en kommende vurdering af cafeens betydning for området, og at man vil frafalde en lukning af Café AG.