Hver bureaukrat man ansætter på et kontor koster på den nære velfærd
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»At spare akutlægebilen væk i fire byer i Region Midtjylland er et udtryk for elendig prioritering af offentlige midler. Vi skal sikre at selv borgere bosat langt fra hospitalet, kan få hurtig hjælp, når uheldet er ude. Som landdistriktsordfører ser jeg det som min vigtigste opgave at kæmpe for at bevare den nære tryghed i landdistrikterne.
Hvis det fortsat skal være attraktivt at bo i landets yderområder, er den højeste prioritet at sikre, at borgerne kan mærke, at de får den velfærd, man får i byerne.
Uanset om man er ung eller gammel provinsboer eller kosmopolit, skal man have en vished om, at når uheldet er ude, så kommer hjælpen hurtigt.
Desværre har Region Midtjylland valgt at spare akutlægebilen væk i fire byer, herunder Grenaa.
Det mener jeg er en helt forfejlet beslutning, der - udover at være et klart aftalebrud - også skaber unødig utryghed for store dele af Djursland. Vi kan lige så godt være realistiske: Det er ikke en mulighed at have et supersygehus i hver anden kommune i Danmark. Derfor har løsningen med en akutlægebil været et rigtig godt alternativ.
Det har samtidigt også været en aftale mellem Djursland og Region Midtjylland, som blev indgået i forbindelse med lukningen af Grenaa sygehus. Regionen fastholder nødvendigheden af at spare akutlægebilen. Jeg vil gerne sætte spørgsmålstegn ved, om det er det rigtige sted at spare, og om man har afsøgt alle andre muligheder. Om vores hårdt tjente skattekroner bliver brugt på den mest fornuftige måde.
I både kommuner og regioner stiger antallet af akademikere, imens der bliver færre medarbejdere til at tage sig af nogle af borgernes nære behov. Der bliver ansat DJØF’ere frem for SOSU’er. Kolde hænder frem for varme hænder.
Bare i perioden fra 2017 til 2023 har Region Midtjylland ansat 568 flere akademikere. I samme periode er der kommet 91 færre sygeplejersker.
Og ligesom alle andre regioner, har Region Midtjylland også enorme udgifter til vikarbureauer. Selvom man har formået at skære på disse udgifter, ligger der stadigvæk et stort potentiale for at spare. Vi bliver nødt til at se realiteterne i øjnene: Man kan kun bruge pengene en gang. Og for hver bureaukrat man ansætter på et kontor, bruger man penge, der kunne have gået til den nære velfærd.«