Fortsæt til indhold

»Vi skal have en dobbeltsporet jernbane for at fremtidssikre mobiliteten«

Østjysk folketingspolitiker ønsker øget brug af den kollektive trafik, men det kræver, at det er både nemt, bekvemt og hurtigt.

Debat
Peter Havetransportordfører for Moderaterne

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg har været på tur med Folketingets transportudvalg. Til et sted, som betyder meget for mig personligt, og som jeg ved betyder meget for mange af os. Østjylland.

Et populært og ikke mindst dejligt sted for den unge, for børnefamilien og for den ældre. Vi var ude og høre nærmere om planerne om den nye bane mellem Aarhus og Silkeborg. En bane der har været talt om i en del år efterhånden. Lang tid før jeg overhovedet vidste, at jeg skulle være politiker, og hvor der på nuværende tidspunkt er afsat 2,2 milliarder kroner til en enkeltsporet strækning med stop i Galten.

Det er et spændende, vigtigt og stort projekt allerede nu, men jeg er glad for, at man er ved at undersøge mulighederne for at gøre banen dobbeltsporet. Det tror jeg nemlig er nødvendigt, for at vi kan fremtidssikre den kollektive trafik i Østjylland.

For oplandet vokser, det bliver mere og mere attraktivt at rykke lidt ud fra de store byer for at bosætte sig, stifte familie og blive gamle. Det kræver, at vi gør det nemt at bo i oplandet og arbejde i byen, uden at man skal starte bilen hver morgen.

Hvis vi tager udgangspunkt i Låsby, min egen hjemby, forventes det, at indbyggertallet vokser med 25 procent de kommende år. Det er meget, og det kræver at vi tager højde for det, når vi træffer beslutninger om fremtidens mobilitet.

I Moderaterne vil vi gerne have danskerne til i højere grad at gøre brug af den kollektive trafik, men det ved vi også godt kræver, at det er både nemt, bekvemt og hurtigt.

Derfor vil jeg også arbejde for en dobbeltsporet bane. Det vil nemlig gøre det muligt at have stationer i mindre bysamfund som Låsby og Framlev og dermed øge mobiliteten i oplandet til de større byer markant.

Det koster flere penge at lave et dobbeltspor, det er et faktum. Men der er alt for mange gange blevet truffet politiske beslutninger ud fra et kortsigtet perspektiv, det skal vi ikke længere. Vi har alle muligheder for at træffe en fornuftig og langsigtet beslutning omkring dette, og det mener jeg vi skal udnytte. Det tror jeg nemlig på langt sigt vil være klogere for østjyderne, for erhvervslivet og for statskassen.