»Vi kalder os selv for en cykelby«
Cykelfamilie fra Viby bruger flere timer mere på jernhestene på grund af oversvømmelser.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Min mand og jeg har i et forsøg på at gøre noget godt for klimaet solgt vores bil i januar.
Og det har fungeret rigtig godt.
De store børn tager bussen til skolen, og min mand, den yngste, og jeg bruger flittigt Brabrandstien til at komme på arbejde og i skole. Når man, som os, bor ved Høskoven, tæt på Brabrandstien og ingen bil har, bliver Brabrandstien en hovedfærdselsåre. Den hovedfærdselsåre er nu oversvømmet mindst fem forskellige steder, så når den yngste skal i skole i Stavtrup, skal vi cykle hele vejen op ad Ravnbjergvej. Ikke så langt kan man mene, men for 6-årige ben tager det omkring 20 minutter længere at køre den vej, hvilket jo også vil sige 20 minutter mere for mig, som cykler med, så der har vi sammenlagt lige brugt 80 minutter mere på transport den dag.
Jeg selv arbejder i Aarhus Nord og plejer at køre ad Brabrand Stien og køre op ved Gellerup, men det kan jeg ikke, for der er stien oversvømmet. Det giver mig 10 minutter mere hver vej.
Min mand skal ind til Ceres Byen på arbejde, men, hov nej, der kan han ikke bruge Brabrandstien, for der er igen en oversvømmelse. Cirka 15 minutter ekstra hver vej. Så sammenlagt giver oversvømmelse af Brabrandstien os en sammenlagt transporttid på 2,1 timer mere hver dag.
Den manglende opmærksomhed for trafikale problemer for cyklister frustrerer mig. Prøv at forestil dig samme situation, hvor Ringgaden var oversvømmet seks steder, men at der bare blev sat et skilt op, men ikke gjort noget for at løse det. Og hvis det faktisk var tilfældet, så ville P4 Østjylland blive afbrudt med Trafiknyt for at opdatere på situationen.
Sammenlagt giver oversvømmelse af Brabrand Stien os en sammenlagt transporttid på 2,1 timer mere hver dag.
Dette sker ikke, når det er cyklister, der er trafikalt udfordret, og jeg har ikke kunnet finde en offentlig kanal, hvor jeg bliver opdateret på Brabrandstiens tilstand. Her bliver jeg nødt til at trille derned hver aften og se, hvordan tilstanden er.
Forleden var jeg til et støjmøde, som omhandlede den massive larm, vi oplever omkring Høskoven. Jesper Kjeldsen (S) gjorde status på sit arbejde omkring støjreducering. Her kunne Jesper fortælle, at en nedbringelse af farten på Motorvej Syd de sidste 4 kilometer til 90 kilometer i timen ville reducere støjen markant. Denne beslutning er dog ikke i byrådets hænder, men ligger hos Vejdirektoratet, som pga. socioøkonomiske konsekvenser ikke vil tillade fartnedsættelsen.
De socioøkonomiske konsekvenser er, at turen ind til byen ifølge beregninger vil tage 24 sekunder mere. 24 sekunder!!! På motorvejen bliver 24 sekunder et tungtvejende argument imod et tiltag, som ville være til gavn for støjreduceringen for så mange mennesker, hvorimod det virker som om, man er flintrende ligeglad med cyklisters tid. Vi bruger som sagt 2,1 timer mere.
Lige nu overvejer min mand og jeg at lease en bil.
Hvis Aarhus Kommune vil den grønne omstilling, så er det helt grotesk, at det er der, vi er. I stedet skulle man prioritere Brabrandstien, så man altid ved, man kan komme frem med cykel, og ikke bliver nødsaget til at bruge bil, som jo er med til at fremme de klimaændringer, der forårsager oversvømmelserne.