En ny svømmehal skal naturligvis placeres i Rønde
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Lidt provokeret af dagens debatindlæg fra Jan Bruno Jensen i Adresseavisen om at en ny svømmehal ligeså godt kan ligge i Hornslet, vil jeg gerne hermed advokere for, at en ny svømmehal i Syddjurs Kommune naturligvis skal placeres i Rønde.
Syddjurs Gymnasium, Rønde Højskole og Efterskole, Viden Djurs-uddannelserne og Kalø Højskole rummer tilsammen over 1000 elever, som har deres undervisningsdag hver dag i Rønde.
Rønde er med en over 100-årig tradition Danmarks største skoleby i hvad man kunne kalde ’landsbyformatet’. Syddjurs Gymnasium, Rønde Højskole og Efterskole, Viden Djurs-uddannelserne og Kalø Højskole rummer tilsammen over 1000 elever, som har deres undervisningsdag hver dag i Rønde. Cirka halvdelen af disse elever bor på skolerne som kost-elever og er altså i Rønde i en døgnsituation og har derfor brug for fritidsfaciliteter i stort omfang.
Det er et kæmpestort potentiale for etablering af en svømmehal, fordi eleverne vil kunne bruge svømmehallen også i perioder midt på dagen, hvor der måske ikke er så stort et publikum udefra. Og jeg er sikker på, at skolerne vil være med og bruge svømmehallen også i en undervisningssammenhæng, når den først er der.
Lad mig tage et eksempel: jeg var gennem 8 år fra 2011-19 hovedformand for TRIF (Thorsager-Rønde Idrætsforening). Gennem 3 år fra 2012 til 2015 var jeg samtidig koordinator for den gruppe, der gennemførte anlægget af Kunstgræsbanen i tilknytning til Rønde Idrætscenter. Når det kunne lade sig gøre med et begrænset kommunalt tilskud at få anlagt og finansieret banen, så skyldtes det bl.a. at alle de ovennævnte skoler i Rønde skrev under på, at de ville anvende banen til undervisning i dagtimerne, hvorefter TRIF-fodbold så selv havde banen til rådighed eftermiddage og aftener. Disse skriftlige tilsagn var bl.a. med til at fremsynede bank- og sparekassefolk kunne tilbyde en fornuftig finansiering – og så blev banen pludselig en realitet!
Jeg siger ikke hermed, at man kan eller skal benytte samme arbejdsmetode i forbindelse med svømmehallen – vel vidende, at svømmehallen er et noget større anlægsprojekt.
Men det er helt væsentligt, at Rønde som uddannelsesby kan føje en svømmehal til den beskrivelse af de fritidsfaciliteter for eleverne, der skal findes i en skoleby med så stor kvalitet og popularitet, som tilfældet er i Rønde.
Og lad mig lige føje til – som et lille kuriosum – at vi nok var en del, der flyttede til Ugelbølle og Rønde-området i 70’erne og 80’erne blandt andet fordi, der også dengang blev lovet en svømmehal i den daværende Rønde Kommunes udbygningsplaner. Nu har vi så ventet i 40-50 år – så det er med at komme i gang!«
Kommentarer på Adresseavisens Facebooprofil
Svømmehallen skal da ligger Rønde. Punktum. Jeg har nu snart boet, først i Rønde Kommune og nu i Syddjurs Kommune i 49 år. Alle årene har skiftende kandidater til byrådet lovet os en svømmehal.
Og hvor bliver den så af?
Altså hvornår kan vi tage byrådskandidater alvorligt. Det er tankevækkende at gigtramte kører udenfor Kommunen for at komme til varmtvandstræning.
Det kan vi ikke være bekendt.
Rønde er selvfølgelig bedst beliggende, ikke mindst fordi at ligge en kommunal svømmehal i udkanten af kommunen, har da ikke sin gang på jorden. Så budgetansvarlige i Syddjurs Kommune. Nu skal svømmehallen i Syddjurs Kommune på budgettet, projekteres og bygges.
Ingen tvivl om at en svømmehal i Rønde, kunne være en rar ting. Men jeg tænker det sender en dårligt signal, når man tænker på hvordan besparelserne efterhånden æder i vores kerne velfærd. Jeg er bevist om at pengene ikke kommer fra samme kasse. Men signalet det sender, er et slag i ansigtet på væglerne og ikke mindst de befolkningsgrupper besparelserne rammer.
Christina Kejser Sørensen vi er rigtig mange gigtramte der skal kører til Auning, for at komme til varmtvandstræning. Og dette er ikke Syddjurs, men Norddjurs,
Kirsten Frederiksen vi kan hurtigt blive enige om at der ikke er et tilbud i den vestlige del af kommunen, der dækker behovet for varmtvandstræning og at borgere her er nødt til at besøge nabokommunen, for at dække dette behov ind.
Det tager 15 minutter at køre fra Hornslet til Auning og 13 minutter til Rønde. Jeg ved at vi her holde os indenfor egen kommune. Men svømmehallen er ikke en gratis fornøjelse. En ting er opførelsen, men de er dyre i drift og vedligehold. Denne udgift er jo lige nu på den anden side af kommunegrænsen. Altså ikke en økonomisk belastning for kommunen, ud over det tilskud der gives af kommunen til behandlinger. Hvilket havde været samme tilskud indenfor kommunen. I min verden, hvis der overhovedet skal smides penge i den retning, så giver det mere mening at opgradere Hornslet og Ebeltoft, med et varmtvandsbassin og en generel opgradering.
Min egen mor er hyppig bruger af varmtvandsbassinet i Auning og for hende ville det ikke gære en forskel om det lå i Rønde, når hun bor i den nordlige del af kommunen.
Hvis en privat vil opfører en svømmehal i Rønde, så tænker jeg ikke man skal stå i vejen. Men som tiderne er tænker jeg ikke det på nuværende tidspunkt bør være en prioritet for kommunen.
Christina Kejser Sørensen, du er den fødte politiker. Læs ( politikersvar).
Christina Kejser Sørensen hvis man kan opgradere og udvide Hornslet svømmehal ville det da være en løsning...men det er slet ikke sikkert det er muligt og vil helt sikkert blive en dyr løsning, der måske slet ikke er optimal. Ang Ebeltoft er det ikke en mulighed i min optik. Den ligger for yderligt simpelthen.
Rene Rohde Madsen men hvis dette er tilfældet, mener jeg at man godt kan fortsætte med at gøre som man gør nu. Det er måske heller ikke optimalt, men det fungerer dog. Og der er forhold i kommunen der fungerer dårligere, som jeg mener bør stå før i køen, npr det gælder om at prioritere penge. Dette er blot min mening.
Christina Kejser Sørensen der er afgjort andre områder der også bør prioriteres...men som Kirsten Frederiksen er inde på har andre områder været prioriteret de sidste 50 år.
Rene Rohde Madsen men dette kender man jo også fra privatøkonomien. Man havde lige tænkt sig at købe et nyt ur, men så går vaskemaskinen.
Skal der en ny svømmehal i kommunen, så skal den da være i Hornslet… det er snart kommunens største by og den vi har er så udslidt og klam.
Så selvfølgelig skal den være i Hornslet. Der er også bedre muligheder for at kunne komme til, både med letbane og bus.
I Hornslet
Så sandt Jan, med så mange skoler ,som iøvrigt er meget populære langt udenfor kommunegrænsen, så kan det undre, det har været diskuteret i langt over 30 år uden at komme ud af stedet. Og man kan få den financeret på mange forskellige måder, er jeg sikker på. Donationer fra firmaer, fra fonde, der findes utallige, som donerer, hvis man har en en rigtig god sag, hvad der jo er..Jeg kender nogen der har fået finasieret en fin ny dyr badebro, så det kan lade sig gøre.