Fortsæt til indhold

Anker, Erik, Ellie og deres venner har kronede dage i Tumlebo

Mens de kommunale stordagplejer er på vej til at forsvinde, lever private Tumlebo i Nødager med plads til ti purke videre på syvende år til september. Børnefamilier fra Kolind og opland kører gerne til Kærbyvej 12, hvor tre voksne tager imod.

Debat

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ti purke i alderen fra et til 3,1 år har kronede dage i Tumlebo Private Pasningsordning i Nødager.

Adresseavisen var forleden på besøg i Nødager i en anden anledning og benyttede en gunstig lejlighed til at kigge indenfor i Tumlebo, hvor Juliane Kirkegaard Broni venligt tager imod og inviterer på besøg.

Anker og Ellie leger på gulvet, mens den øvrige børneflok på otte tumler rundt udenfor i flyvedragter og med røde basunkinder på det righoldige område med alskens krave- og legetøj, plus en trampolin, der selvfølgelig er en magnet, vejret er blæsende.

To voksne, Mette Maarslet og Sara Gregersen, er omkring børnene.

Førstnævnte er et dagligt islæt i Tumlebo, mens Sara Gregersen vikarierer for Tinna Denis, der pt. er på barsel, men snart vender tilbage.

»Tinna har lige skrevet, at hun glæder sig vildt til at komme tilbage til os,« fortæller Juliane Kirkegaard Broni.

Vi har kommunalt tilsyn fra fire til seks gange om året, hvor vi snakker godt med den tilsynsførende
Juliane Kirkegaard Broni

Valgte at gå selv

Det frodige område omkring Tumlebo byder på et væld af kravle- og legetøj samt en uimodståelig trampolin, der tiltrækker børnene selv på blæsende dage.. Foto: Lars Norman Thomsen

Tumlebo har syv år på bagen til september.

Det var netop Tinna Denis og Juliane Kirkegaard Broni, der sammen besluttede at starte for sig selv.

»Vi arbejdede sammen i en daginstitution i Hornslet, og det var sådan set fint nok, men vi var begge frustrerede over, hvor lidt tid vi havde til at være sammen med børnene,« fortæller Juliane Kirkegaard Broni.

»For mit eget vedkommende var jeg meget overrasket over, hvor mange papirer og alt muligt andet, man som pædagog skulle tage sig af. Det var bestemt ikke derfor, at jeg tog uddannelsen. Det var selvfølgelig, fordi jeg ville være sammen med børnene.«

Med hjælp fra Juliane Kirkegaard Bronis håndværkermand, Brian Broni, som hun titulerer ham, blev der indrettet lokaler i familiens private hjem i Nødager, ligesom udearealerne blev tilpasset til formålet.

Lokalerne er siden blevet udbygget, så der er god plads på alle måder til børn og tre voksne.

Juliane Kirkegaard Broni, 41, har selv fire børn, men de er alle vokset ud af dagplejealderen.

»Tinna og jeg har begge haft et barn i Tumlebo, og det har ikke været noget problem overhovedet.«

Nærvær og omsorg

På Kærbyvej i Nødager står skiltet stolt og markerer snart 7 års nærvær og omsorg hos Tumlebo Private Pasningsordning.. Foto: Lars Norman Thomsen

Tumlebo er en privat pasningsordning, hvor fem børn formelt er skrevet ind under Juliane Kirkegaard Bronis navn og fem under Tinna Denis.

»Sådan skal det være i henhold til lovgivningen. Tinna og jeg var fra start enige om, at nærvær og omsorg skulle være nøgleordene for Tumlebo. Det synes jeg, at vi lever op til med kendte og sikre rammer, genkendelighed, fast personalegruppe og tid til det enkelte barn,« siger Juliane Kirkegaard Broni.

»Vi kunne reelt nøjes med at være to voksne, men helt bevidst har vi valgt at være tre for at kunne leve op til vores målsætning. Det har selvfølgelig en økonomisk konsekvens for os med tre lønninger, men den har vi valgt at tage. Vi får bestemt ikke kæmpestore lønninger.«

Tre voksne til ti børn sikrer en fleksibilitet i hverdagen og masser af tid til at have fokus på det enkelte barn.

»Hos os bliver du aldrig som forælder ringet op klokken 6 om morgenen fra kommunens pladsanvisning og får at vide, at dit barn skal i gæstedagpleje i dag, fordi din dagplejer er syg. Vi kan også godt pille en dag ud af kalenderen uden, at det påvirker dagligdagen i Tumlebo.«

Fint samarbejde med Syddjurs

Børnene i Tumlebo kommer primært fra Kolind & opland, og der har i de snart syv år ikke været ledige pladser.

»Hvis der har været det, laver vi lynhurtigt et opslag på Facebook, og så kommer der henvendelser med det samme.«

Juliane Kirkegaard Broni understreger, at hun og de øvrige voksne ikke ser Tumlebo som konkurrent til kommunale dagplejere og vuggestuer.

»Vi er et supplement i den forstand, at vi giver forældre mulighed for at træffe det valg, som de synes er bedst for deres barn.«

Samarbejdet med Syddjurs Kommune har kun også kun roser tilovers for.

»Det fungerer upåklageligt. Vi har kommunalt tilsyn fra fire til seks gange om året, hvor vi snakker godt med den tilsynsførende, der kommer på besøg og kigger på børn og omgivelser. Det har vi det udmærket med.«

Tumlebo har ligesom vuggestuer og kommunale dagplejere adgang til sundhedsplejerske, talepædagoger og PPR, hvis et barn skulle have behov for hjælp.

»Det snakker vi professionelt med den tilsynsførende om. Vi har eksempelvis haft børn til talepædagog, og samarbejdet foregår dejligt ubesværet.«

Den 1. juli 2018 trådte nye regler i kraft om den pædagogiske læreplan i dagtilbud. Med den styrkede læreplan er der kommet et fælles pædagogisk værdigrundlag for alle dagtilbud, og de seks læreplanstemaer fra 2004 er blevet opdateret og udfoldet.

»Vi skal selvfølgelig leve op til de seks læreplanstemaer som andre dagtilbud,« siger Juliane Kirkegaard Broni.

Det er lykken

Tumlebo åbner hver dag klokken 6.30 og lukker klokken 16.15. Fredag dog klokken 15.30.

»For mig er det her lykken, og det jeg gerne ville, da jeg var færdig som pædagog. Jeg ved, at både Tinna og Mette har det på det samme måde,« smiler Juliane Kirkegaard Broni.

Hun har ingen problemer med, at både når hun møder på arbejde og afslutter en dag, skal gå de blot fem skridt til eller fra privaten.

Heller ikke, at personalegruppen er den samme - dag ud og dag ind.

»Det her er både et arbejde og en livsstil. For mig er det et arbejde for livstid,« griner hun.

Hver dag er forskellig. De store vil gerne ud og brænde noget krudt af uanset vejr og vind, mens de mindste foretrækker at lege indendørs, når vejret ikke arter sig.

»Vi er generelt meget ude, men det er ikke sådan, at vi har plan for ugen, som fortæller os, hvor vi lige skal være klokken 11 onsdag. Det går vi ikke op i.«

At faste ting er der hund på programmet.

Hver tirsdag drøner en af de voksne med store børn på biblioteket i Kolind+, og den sidste torsdag i hver måned deltager børnene i musikalsk legestue i Nødager Kirke.

En stordagpleje

Juliane Kirkegaard Broni siger det ikke selv.

Men i Nødager har de jo faktisk fundet prototypen på en stordagpleje.

Dem har Syddjurs Kommune været nødt til at pille af brættet i kommunalt regi, fordi de er alt for dyre i drift, trods deres store popularitet og trods vilde protester fra forældre og dagplejere.