Fortsæt til indhold

Hurra for renoveringen af Storegade

Debat
Oliver Panthera,Ulstrup, medlem af Liberal Alliance Kronjylland

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Hvor er det fantastisk, at Storegade bliver fornyet. Det bliver mere sikkert som cyklist at komme frem og lettere som bilist. Og det er uden at hverken de to- eller firhjulede forværrer de gåendes færden. Samtidig bliver der ordentlig styr på at lede vandmasserne væk, som vi alle oplever der er kommet meget mere af. Alt i alt er det en rigtig god løsning, vi får i Storegade.

Der er kritik over at P-pladser prioriteres frem for plantekasser. Ja, hele renoveringen af Storegade i Hinnerup skulle faktisk være et tegn på doven drive-in mentalitet og en lang finger til miljøet.

Men helt ærligt: Vi redder ikke klodens natur med et par blomsterkasser. Ingen butikker vækster med caféstole på gaden. Ingen kommunekroner bliver tjent ind på debatter om 8 eller 12 p-pladser.

Vi børnefamilier har ikke brug for svajende græs foran Brugsen. Vi har brug for let komme frem, tilbage og ind og ud af butikkerne, inden ulvetimen ender i mord.

Vi ser ind i, at Hinnerup bliver en forstad til Aarhus. Et sted hvor de lokale indkøbsmuligheder lokker boligkøbere til fra storbyen og som skal håndtere et stort pres af travle børnefamilier, der alle handler ind på samme tid. Vi børnefamilier har ikke brug for svajende græs foran Brugsen. Vi har brug for let komme frem, tilbage og ind og ud af butikkerne, inden ulvetimen ender i mord. Og allerhelst med en bil fuld af varer, så turen i morgen kan undgås.

Naturen skal vi passe, pleje og redde i vores have, på marken og i skoven. Der hvor naturen allerede er eller hvor den engang var - det er her vi skal sætte ind, hvis vi vil vende klimaudviklingen. Vi skal lære os selv og vores børn om naturen. Og vi skal have et byråd, der støtter ægte, store grønne projekter.

Jeg glæder mig til at besøge Storegade i Hinnerup, min tidligere bopæl, og se det færdige arbejde. Det bliver godt at opleve en by, der fremtidssikres med afsæt i fornuft fremfor symbolpolitik.