Et mærkeligt politisk forløb
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Så var vi nogle af os selvtrænere, der kom i gang igen.
Vi, min hustru og jeg, havde fået tid til instruktion 18. april. Så efter næsten fire måneders stop, kunne vi nu igen komme i gang med at holde vores kroppe “up to date”.
Vi fik en god og grundig information i brug af de redskaber der er til rådighed på Fuglsanggårdens Motionscenter. To sympatiske fysioterapeuter fra kommunens genoptræningsteam på Posthaven gav os først en orientering om de retningslinje,r kommunen nu har for os selvtrænere. Hvorefter de gennemgik maskinernes brug fra ende til anden. Nogle retningslinjer flere af os kendte, da vi havde været brugere derude gennem en lang årrække.
Men alligevel var det godt at få genopfrisket brugsvejledningerne for de enkelte maskine. For som fysioterapeuterne gjorde os opmærksomme på, så kan vi også skade vores kroppe ved forkert brug.
Jeg fatter ikke, hvorfor vi, en ældregruppe der gerne vil holde vores kroppe i gang, skulle udelukkes fra brugen i så lang tid
To dage efter tog vi så ud for at komme i gang igen. Og jeg må indrømme, at det kunne mærkes, at kondien var under nul, og at der forestår et langt og intens arbejde for at komme op på niveau igen.
Jeg fatter ikke, hvorfor vi, en ældregruppe der gerne vil holde vores kroppe i gang, skulle udelukkes fra brugen i så lang tid. Mange af os er i en alder på 80+, jeg selv er på 90+. Og nu ved jeg ikke, om de fysioterapeuter der instruerede os, har ment det samme. De sagde det ikke direkte, men når de kom med udtalelsen om ikke at tage for hårdt fat, men begynde langsomt, opfattede jeg det, som om, at de godt var klar over, at vi alle var mere eller mindre frustrerede over handlingsforløbet med nedlukning og genopstart.
Hvorfor kunne vi ikke bare have fortsat vores selvtræning i kommunens forskellige centre, mens politikerne havde behandlet sagen, at de havde lagt deres ideologi lidt til side, brugt fornuften lidt mere, hørt brugerne, og hvad der ellers hører til i en politisk proces.
Når alt dette så var bearbejdet, kunne de have taget en beslutning, lade embedsværket udforme de retningslinjer og regler, der skulle gælde, og så lade det gælde fremover. Kommunen havde jo alle vore data, intet behøvedes ændret, det havde bare været at kommunikere det ud til os brugere.
Men nej. Der var visse politikere, der skulle demonstrere deres magt. Med en masse bureaukrati til følge.