Den grønne maskerade - Sønderskov og Socialdemokratiets sande ansigt i naturbevaring
Socialdemokratiets tilsyneladende naturengagement afsløres som inkonsekvent gennem støtte til turistmæssige interventioner, mener borger.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
»Kære Ole Sønderskov Hansen.
Tak for dit læserbrev vedr. et meget, meget vigtigt tema i Syddjurs kommune, nemlig bevarelsen af vores helt fantastiske natur, som er grunden til, at mange bosætter sig herude – og turisterne vælter ind.
Først og fremmest er jeg fuldstændig enig med dig vedr. det dybt problematiske i opsætning af store vindmøller i den fredede, smukke Kalø Vig.
Og det ved jeg, at rigtig mange andre herude også er.
Dine begrundelser er bl.a : 1. Hele området er fredet. 2. Landskabsoplevelsen fra bl.a Mols Bjerge og udsigten til den smukke bugt fra Mols til Vosnæs skæmmes.
Jeg kunne ikke være mere enig.
Men så skriver du, at den slags forsøger Socialdemokratiet at passe på og bevare her i Syddjurs Kommune!
Det udsagn undrer mig og skurrer i øjne og ører – og får samtidig Socialdemokratiets og dit gode ærinde til at lyde hult.
For samtidig med at Socialdemokratiet i Syddjurs beder Aarhus kommune om ikke at opsætte vindmøller på et fredet areal ved Vosnæs med ovenstående rigtig gode begrundelser , - stemmer Socialdemokraterne i Syddjurs Kommune så ikke samtidig ja til et kæmpe turistmekka, Nordeuropas største Superrev? med underhavs glastunnel, p.pladser, toiletter, legeplads, shelters, bålpladser, bord og bænke m.v. ved den tidligere NATO-mole på Lyngsbæk strand, - en smuk, mangeårig fredet strand - midt i et roligt og smukt beboelses- og naturområde?
Et turist-tivoli, som vil ødelægge natur, fredning – og livet for de mennesker, der bor der?
Og stemmer Socialdemokratiet i Syddjurs ikke også ja til et stort infocenter med stor p.plads på en fredet strandbred ved Kalø Slotsruin,- et fredet natura 2000 område -og med p.pladser, der i den grad vil skæmme udsynet til området, ruinen og naturen - fra Rønde og omegn m.fl.? (Og med 6.000 borgeres skriftlige protester?).
Og stemmer Socialdemokraterne ikke også for en ny Naturnationalpark med 40 km indhegning af den fredede natur i Mols Bjerge med udsætning af dyr, der ikke må fodres om vinteren – og derfor jævnfør nyere forskning på grund af sult vil æde al vegetation rub og stub? Og store p.pladser til busser og tuc tuc’s , så turister og borgere kan blive kørt rundt?
Ingen borgere vil turde trave der, cykle eller ride? Alle 3 ovennævnte projekter på fredede arealer er i øvrigt ønsker fra Nationalparken, som burde værne om vores natur, men ikke gør det – overhovedet.
Set i det lys kommer Socialdemokraternes gode hensigt desværre til at lyde hul.
Og det kan jo se ud, som om naturbeskyttelse og fredninger for Socialdemokraterne kun gælder nabokommunen - og ikke jeres egen Syddjurs Kommune?«