En fusion med Galten Vandværk er det bedste, der kan ske nu
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
En fusion mellem Skovby Vandværk AmbA og Galten Vandværk AmbA er det bedst tænkelige for andelshaverne i Skovby Vandværk AmbA !
Efter offentliggørelsen på Facebook søndag 5. maj 2024 af Skovby Vands planer om at bygge et nyt vandværk til nok 15 mill. kroner rasede debatten heftigt på FB siden ’Hvad der sker i Galten-Skovby og Omegn’. Og den fortsætter.
Det, som det hele drejer sig om nu, er, hvad der tjener andelshaverne i Skovby Vandværk bedst. Jeg har udarbejdet en hel række forslag til den forestående generalforsamling i Skovby Vandværk i Skovby Forsamlingshus den 29. maj 2024 kl. 19.30. Og det er meget vigtigt, at I som andelshavere i Skovby Vandværk møder op, tager stilling og stemmer på generalforsamlingen.
Et af mine forslag er: B. Det foreslås, at bestyrelsen i Skovby Vand hyrer et rådgivende ingeniørfirma til gennemførelse af en proces for udarbejdelse af en analyse og beslutnings-grundlag for en vurdering af, hvorvidt Skovby Vand skal renovere det bestående vandværk, eller om der skal bygges et nyt vandværk. En generalforsamling træffer beslutning om det videre fornødne om evt. igangsætning, der afventer undersøgelserne om en mulig fusion, jf. punkt C.
Et andet forslag er: C. Det foreslås, at bestyrelsen i Skovby Vand prompte tager kontakt til bestyrelsen Galten Vandværk AmbA med henblik på at undersøge mulighederne for en fusion mellem Skovby Vand og Galten Vandværk AmbA.
Jeg har gennemgået årsregnskabet for 2022, som var det seneste tilgængelige på hjemmesiden den 07.05.24 – tidspunktet for fremsendelsen af mine forslag - og har analyseret mig frem til, at Skovby Vandværks kapacitetsomkostninger er alt, alt for store for sådant et lille vandværk. Derfor bliver vandprisen m.m. så høj, som den er for Skovby Vandværks forbrugere.
Så høj i forhold til hvad? Høj i forhold til Galten Vandværks priser på faste afgifter, bidrag og pris på forbrugt kbm. vand. For en gennemsnits forbruger som mig, der i 2023 betalte kr. 3.418 alt inklusive for vand m.m. til Skovby Vandværk, ville prisen hos Galten Vandværk have været ca. kr. 800 eller 23% lavere. En pris all inclusive på ca. kr. 2.600 årligt med uændret forbrug af vand er jeg sikker på også vil holde ret mange år frem i tiden i et fusioneret vandværk.
Og værre bliver det, når der ses på prisen eksklusive betaling til BNBO vandsamarbejdet og afgift til ledningsført vand, men stadig inklusive moms. Da viser mine beregninger, at ved et forbrug på årligt hhv. 72 kbm. og 132 kbm. er Skovby Vandværk hhv. kr. 996 eller 93% og kr. 1.097 eller 76% dyrere end Galten Vandværk.
Fusioneres de to vandværker, falder nogle af Skovby Vandværks kapacitetsomkostninger på mindst kr. 600.000 helt bort, er det min mening.
Mine bemærkninger til en eventuelt kommende fusion er også: At vi forbrugere fra Skovby Vand kommer med et godt DB til et fusioneret vandværk. En fusion vil efter min mening også betyde yderligere besparelse i konsekvens af stordriften. Og kigger man må egenkapitalerne i de to vandværker, er de næsten lige store. Der er blot det, at Skovby Vand kun har ca. 1.400 andelshavere og Galten Vandværk har ca. 2.900. En absolut fordel for Skovby Vand ved en fusion. Her vil også en stor hensættelse Skovby Vandværks årsregnskab i forbindelse med en ”due diligence” kunne spille positivt ind, og være til fordel for Skovby Vandværk.
Jeg tror, at Galten Vandværk nok vil være med til en fusion. En sådan har jo før været på tale. Næsten ALLE vil formodentlig blive glade for en fusion mellem Skovby Vand og Galten Vandværk.