Fortsæt til indhold

Debat: Med Mærsks melding er havneudvidelsen endegyldigt skudt i sænk

Debat
Henrik ArensByrådsmedlem, Uden For Parti

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ved Aarhus’ kyst, hvor havet møder byen, bliver havneudvidelsen nu sat på pause. Det sker, efter at Planklagenævnet og to styrelser har afvist havnepartiernes planer for en kæmpe havneudvidelse.

Socialdemokratiet, SF, Konservative og Venstre har sat deres pressefolk på overarbejde. Først var det procedurefejl og formalia, der var problemer med. Nu er det fordi der skal fokus på et nyt rensningsanlæg (ReWater). Selvom det officielt benægtes, kan det næppe ignoreres, at det kommende kommunalvalg spillede ind på beslutningen, om at sætte havneudvidelsen på pause. Især for SF ville det være svært at fastholde deres grønne profil ved at bakke op om en så drastisk havneudvidelse.

For borgmesteren, der også er havneformand, er det et hårdt politisk slag. Han og Socialdemokratiet, har været fortalere for havneudvidelsen. Men for borgerne og kysten er det en sejr. Men det er også pinligt, at Danmarks næststørste by må se en politisk beslutning tilsidesat, samtidig med at millioner af skattekroner er spildt. Og regningen vokser stadig med en ekstern undersøgelse på vej.

Personligt glæder jeg mig over, at mine bekymringer om den massive havneudvidelse har fået opbakning fra Planklagenævnet og de to styrelser. Behovet for en så stor udvidelse er ikke blevet dokumenteret, ligesom påvirkningen af havmiljøet heller ikke er blevet tilstrækkeligt belyst. Vi modstandere har nærmest fået ret i alle vores kritikpunkter.

Senest kan vi i medierne læse at APM Terminals, der ejes af Mærsk, selv mener, at de sagtens kan optimere deres område med over 50 pct.. Dermed er grundlaget for så en voldsom udvidelse endelig skudt i sænk.

For mig betyder det rekreative og æstetiske i området ved Tangkrogen også meget. Aarhus defineres af sin smukke kystlinje, og vi bør huske, at byen er mere end bare en industrihavn.

Jeg er - modsat den yderste venstrefløj - ikke imod vækst, heller ikke på havnen. Men der er brug for en national havnestrategi. Det er vigtigt ikke kun for Aarhus, men også for andre havne rundt om i landet. Nogle havne er i økonomiske problemer, mens andre er i gang med udvidelser.

Jeg tvivler på, hvorvidt det er den mest sikre og klimavenlige løsning, at al containerfragt skal passere gennem vores by. Med allerede over 70 pct. af al containerimport, der køres igennem Aarhus i dag, fører det til en unødvendig mængde lastbiltrafik igennem byens gader.

Jeg takker mine kolleger i byrådet for det gode samarbejde - samt Beskyt Aarhusbugten og aarhusianere, der har kæmpet imod den store havneudvidelse. Selvom det føles som en delvis sejr, er kampen for en fornuftig udvikling af vores by og kyst langt fra ovre.