Fortsæt til indhold

Fantastisk med vækst, men nu er det tid til at kigge på trafiksituationen

Debat
Simon Buus OlsenByrådsmedlem i Favrskov for Liberal Alliance

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Når man er født og opvokset i Hadbjerg, så har jeg helt fra barnsben været tæt på den udvikling, såvel Hadbjerg som hele Høst-området har været igennem over de sidste 20-25 år.

Vi godkender lokalplaner i et væk til nye boligområder i Hadbjerg, vi godkender lokalplan for dagligvarebutik i Ødum, og vi vil gerne opjustere Selling fra landsby til centerby, så vi kan udvide Selling hurtigere end hidtil.

Det er fantastisk med den udvikling i området, fordi det fremtidssikrer skole, idrætsforening og lignende ting i området, så man også om 30 år har et attraktivt område at bosætte sig i.

Men nu må det vel også snart være tid til, at vi får kigget på trafiksituationen i såvel Hadbjerg som Ødum.

At gå fra 450 indbyggere, da jeg var barn, til når Elmelunden er fuldt indfaset med omkring 1.050-1.100 indbyggere i Hadbjerg, det er rigtig høj vækst, men infrastrukturen...

Den har ikke ændret sig, siden jeg var barn. Det er stadig imponerende, at der aldrig er sket noget på Smedebakken, hvor farten er enorm høj nedad. Elmelundsvej er på ingen måde dimensioneret til den belastning, den har i dag. Specielt i toppen, hvor man krydser med Smedebakken, og den derpå deles i to, er et sted, hvor man bør kigge på situationen.

Men vi må jo vente spændt på den trafikanalyse, der efter sigende er på vej. Hvornår, ja det er et godt spørgsmål?

I Ødum, hører jeg, at det er blevet lidt mindre voldsomt med trafikken over det sidste år, fordi Nordic Waste har lukket A10 landevejen længere fremme, hvilket gør, folk kører udenom Ødum allerede. Men et bud er, at Ødum er den mest trafikerede by i Favrskov Kommune til trods for sin størrelse indbyggermæssigt. Det største ønske for borgerne, vil jeg tro, er en omfartsvej udenom byen, men nu tror jeg også, man er realistisk i byen. Jeg tror egentligt, man vil være fint tilfreds med vejbump på Ødumvej ind i byen og på Mejlbyvej ud af byen.

Nu har vi afsat tre millioner kroner til trafiksikkerhedsprojekter i 2025 og to millioner i 2026, 27 og 28, så jeg må nu nok mene, at her kunne kigges imod Ødum i prioritering af midlerne.

Det er fantastisk med væksten i Høst-området, men vi kan ikke bare udlægge det ene boligområde efter det andet, uden vi også sørger for, at infrastrukturen følger med.