Hvorfor lytter DN Syddjurs ikke til sine egne medlemmer?
DN Syddjurs' tavshed om vindmøller i Kalø Vig er en trussel mod demokratiet.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg har som menigt medlem af Dansk Naturfredningsforening (DN) i Syddjurs haft et par kritiske indlæg i avisen om vores bestyrelses nu positive holdning til kæmpevindmøller ved Vosnæs.
Vores formand Kim Olsen kommer så med et svar om, at der er ændret i bestyrelsens sammensætning, og at der nu er 4 medlemmer, som er for at undersøge muligheden for at sætte tung industri op i en unik naturperle, og at Kim Olsen selvfølgelig må bøje sig for flertallet.
Kim Olsen bedyrer også, at han og bestyrelsen selv er i stand til at træffe deres beslutninger, selv om de ganske ukritisk og på et sparsomt vidensgrundlag har lagt sig op ad DN Aarhus’ positive holdning til møllerne, med Sebastian Jonshøj som primus motor.
Men Kim Olsen svarer ikke på de vigtigste spørgsmål, hvilket undrer mig meget. Når DN Syddjurs pludselig går ind for tung industri i et så unikt naturområde som Kalø Vig, uden at argumentere hvorfor, så skriger det til himlen.
Aarhus Kommune arbejder for at anbringe 3 kæmpevindmøller i et område, hvor der ikke er ret meget vind, hvorfor effekten af møllerne vil være ringe – og slet ikke noget som vil kunne have en positiv effekt på klimaet.
Møllerne skal også anbringes i et habitat for fredede flagermus og salamandre, og meget tæt på gammel skov – foruden at de lydmæssige gener vil ramme hele Kalø Vig, helt ud til Skødshoved, hvis vi ellers skal tro på opstilleren.
Jeg har også spurgt Kim Olsen om, hvordan det kan være, at DN gerne vil mødes med opstilleren af vindmøllerne, men ikke svarer når bekymrede medlemmer inviterer til møde og markvandring – måske er det for meget demokrati og dialog for bestyrelsen, når medlemmerne ytrer sig?
Kim Olsen og bestyrelsen står dog ikke alene med deres tavshed og ikke-dialog, da DN Aarhus heller ikke svarede på samme tilbud og dialog og besigtigelse af området.
Jeg er superglad for at Kim Olsen og bestyrelsen går ind for demokrati, og at Kim Olsen ikke ønsker at køre i en klovnebus.
Men Aarhus Kommune har udvist usædvanlig dårlig dømmekraft ved ikke at inddrage Syddjurs Kommune, eller Syddjurs borgere, i deres planer om at anbringe møllerne klos op ad kommunegrænsen - med voldsomme konsekvenser for biodiversitet, natur og mennesker.
Måske skulle Kim Olsen tage en snak med Sebastian Jonshøj og Maria Gjerding om borgerinddragelse er tomme ord eller om det er noget som DN står ved.
Det er ikke kønt når Aarhus Kommune prøver at tromle deres projekter igennem, ikke inddrager de borgere som bliver berørte, og at det ovenikøbet støttes af DN i Aarhus og i Syddjurs – hvor blev demokratiet lige af der?
Jeg har også undret mig rigtig meget over at der ikke kom nogen fra DN Aarhus og DN Syddjurs respektive bestyrelser til borgermødet på Skæring Skole i maj.
Det var et super godt møde, og der kom byrødder fra både Aarhus og fra Syddjurs, foruden at Syddjurs borgermester var til stede.
Det var et møde hvor tilhængere og modstandere af møllerne var i en konstruktiv dialog, i en god tone.
Det er sådan er et demokrati skal fungere! Men hvor var DN? DN som kan blåstemple projekter, og dermed har en stor magt, var ikke at se nogen steder til mødet.
Så hvad har DN Syddjurs bestyrelse egentlig truffet deres afgørelse på?
Og så kan man godt få den tanke, at Sebastian Jonshøj, der er gode venner med vindindustrien, har følt at borgermødet var for ensidigt – og så har Kim Olsen sikkert følt det samme.«