»Vi har lavet en solid budgetaftale, men udfordringer venter«
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Endnu en gang har vi i Skanderborg Kommune landet en bred budgetaftale, og for mig er det som altid afgørende at være en del af en bred forligskreds. Det sikrer ikke kun stabilitet og forudsigelighed, men også at vi kan arbejde langsigtet til fordel for både borgerne og kommunens ansatte.
Fastholdelse af velfærd med øget befolkning: Budgetaftalen tager sit udgangspunkt i, at den kommunale velfærd skal følge den stigende befolkningstilvækst. Derfor har vi besluttet at tilføre 100 millioner kroner frem mod 2028 til velfærdsområderne. Dette er nødvendigt for at imødekomme den demografiske udvikling, så alle borgere fortsat får den hjælp og støtte, de har brug for. Det kræver naturligvis en stram økonomisk styring, og netop økonomisk ansvarlighed var en forudsætning for, at jeg kunne bakke op om aftalen.
Vigtige indsatser for veteraner: En af de mærkesager, jeg gik til budgetforhandlingerne med, var en styrkelse af indsatsen for kommunens veteraner. Vi har omkring 400 veteraner i kommunen, og ikke alle har brug for hjælp. Men vi skal skabe et miljø, hvor de, der har behov, får målrettet støtte. Derfor er jeg særdeles tilfreds med, at vi i aftalen har afsat 200.000 kroner årligt til veterankoordinatorfunktionen. Det vil sikre flere fællesskabsevents for veteraner, som for eksempel Safe Zone-golf i Skanderborg Golfklub og andre tiltag, der støtter op om veteranmiljøet.
Fokus på vigtige velfærdsområder: Udover veteranindsatsen glæder det mig også, at vi i budgettet prioriterer andre væsentlige områder. Eksempelvis er der afsat flere midler til kræftrehabilitering og ekstra besøg fra sundhedsplejen i 4. klasse, som begge vil styrke vores sundhedstilbud markant. Desuden vil en forøgelse af driftsbudgettet til ”Di Heslige Slønglers Klup” og ekstra ressourcer til virksomhedsområdet understøtte en bred vifte af initiativer, der styrker både kultur og erhverv.
Mange gode initiativer og prioriteringer: Blandt de mange gode elementer i budgetforliget vil jeg gerne fremhæve tildelingen af ekstra midler til Sølund Musik-Festival, der er et lyspunkt for mennesker med udviklingshandicap. Derudover har vi prioriteret midler til familieindsatser, plejecentrenes caféer og en række andre initiativer, som på hver deres måde vil styrke vores fællesskab og velfærd.
Økonomisk ansvarlighed som grundlag: Afslutningsvis er det værd at nævne, at de ekstra 100 millioner kroner til velfærden er blevet fordelt på en måde, som sikrer fokus på de vigtigste områder. Eksempelvis er der afsat 40 millioner til skoler og pædagogiske fritidstilbud, 42 millioner til ældreplejen og 9 millioner til sundhedsydelser. Det vidner om, at vi har satset på det, der virkelig betyder noget for borgerne i Skanderborg.
Uundgåelige udfordringer venter: Derimod er jeg blevet opmærksom på flere områder, hvor forhandlergruppen har været lidt for hurtigere på aftrækkeren, og det bliver interessant at se, hvordan disse udfordringer skal håndteres i budgetforhandlingerne for 2026-2029.