Fortsæt til indhold

Stærkt opråb, Hr. lokalredaktør

Facebooks giftige debatkultur truer vores demokrati og afskrækker mange fra at deltage, mener Leif Lahn Jensen.

Debat
Leif Lahn JensenMF - formand for den socialdemokratiske folketingsgruppe

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Lars Norman Thomsen tog fat på et meget vigtigt emne i avisens leder. Nemlig debatkulturen - eller mangel på samme - på især facebooksiderne. Dejligt, at en journalist tager fat på et så vigtigt et emne, som jeg derfor har valgt at følge op på.

Jeg er ikke sart, og har aldrig været det (...)

Når jeg ser alle de grimme ord og det had, man nogle gange føler rammer en, så er der flere spørgsmål, som går igen. Hvorfor er vi mennesker begyndt at skrive sådan til hinanden, som vi gør? Hvorfor mener nogle mennesker, at det er tilladt at kalde hinanden alt muligt, som de aldrig ville gøre på gaden, hvis de møder hinanden? Og hvorfor mener man, det er ok at kalde og sige ting til andre, når man ikke selv vil kaldes for de samme ting?

Jeg forstår det ikke, og er utrolig træt af den debatkultur, som desværre rammer os alle hver dag, især når vi åbner for Facebook.

Jeg elsker at høre folks mening, sætter stor pris på folk, der er uenig med mig og kritisere eller vil debattere med mig. Og jeg synes altid, det er rart at lytte til folk, lære og forstå, hvorfor de mener det, de gør, for det kan jo være, de kan gøre mig klogere. Dette er en af årsagerne til, at jeg jo netop har valgt at gå ind i politik. Jeg er ikke sart, og har aldrig været det, men jeg ser nogle kæmpe udfordringer med den debatform, der i dag udfolder sig.

Den ytringsfrihed, som er i vores land, og som vi er så stolte over, er faktisk ved at slå store sprækker. Mange politikere og meningsdannere gider ikke at være på Facebook, og mange holder sig fra nogle emner, fordi de ikke orker at blive svinet til. Almindelige mennesker som sidder og ser på debatten, og som har lyst til at blande sig, gør det ikke, fordi de jo netop ved, hvad der vil ske. Den hårde tone, der generelt er ved at sprede sig, gør det også sværere at få nogen til at stille op til politik, og det er virkelig et demokratisk problem.

Jeg kan virkelig godt lide at kommunikere med folk på Facebook, og vil forsat gøre det, men for pokker hvor vil jeg gerne være med til at ændre tonen.

Og her har jeg virkelig en bøn til alle jer, der godt kan lide en god og sober debat, for jer er der heldigvis flest af. Tag bladet fra munden. Sig fra overfor alle dem, som er for meget, for jo flere der gør det, jo sværere vil det være for dem at blive ved.

Lad os sammen hylde vores fantastiske land med en forsat god debatkultur, hvor vi elsker at være uenige og drøfte alle mulige og umulige emner, på en god og sober måde.

Og tak til redaktøren for at tage fat på denne vigtige debat, som jeg håber flere vil deltage i.