Fortsæt til indhold

Endelig sejr for værdig sagsbehandling i Norddjurs Kommune

Efter mange års kamp kan pensionsnævnet ikke længere afvise sager indstillet til førtidspension.

Debat
Ulf HarboMedlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs for Enhedslisten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Mange års hårdt arbejde i arbejdsmarkedsudvalget siden 2018 har nu endelig resulteret i, at pensionsnævnet ikke længere kan afvise sager, hvor rehabiliteringsteamet har indstillet til førtidspension.

Mens mange spørger mig, hvordan det går med mig, da mit parti vil ekskludere mig for at mene noget offentligt om kønsskifte af børn, nyder jeg stor succes i mit kommunalpolitiske arbejde.

Den vigtigste sag, som jeg har kæmpet for de sidste 11 år, har nået sit foreløbige klimaks med et samlet arbejdsmarkedsudvalg og en forvaltning, som har værdig sagsbehandling som hovedfokus.

Det gik ellers den forkerte vej, da flertallet i Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget den 24. oktober 2018 valgte at stoppe for førtidspensioner i Norddjurs Kommune og gøre det sværere at få førtidspensioner med en ny visitationsmodel.

37 sager, hvor rehabiliteringsteamet allerede havde indstillet til førtidspension, blev afvist af et pensionsteam med en nyansat jurist i spidsen og sendt tilbage til fornyet sagsbehandling ud fra en ny politisk besluttet visitationsramme, der gjorde det sværere at få førtidspension.

Jeg fik sagen op på et åbent samråd med hjælp fra Torsten Gejl (Å), og kommunen, og udvalgsformanden måtte svare for sig, men desværre uden at den politiske beslutning blev erklæret ulovlig som sådan.

Pensionsnævnet er med andre ord afskaffet i sager, hvor rehabiliteringsteamet indstiller til førtidspension!

Citat fra læserbrev 2019:

»Er jobcentret i Norddjurs Kommune ved igen at blive et af de værste i landet til stor skade for de af vores borgere, som er så uheldige at blive ramt af sygdom eller ulykke?

Det spørgsmål kan man med rette stille, når det den 24. oktober 2018 blev politisk besluttet at stramme op på tilkendelser af førtidspensioner, og Pensionsnævnet derefter valgte at sende alle sager tilbage i hovedet på sagsbehandlere eller rehabiliteringsteam, selv om de havde vurderet, at de pågældende borgere var berettiget til en førtidspension.

Siden har der ikke været nogen, der har interesseret sig for, hvad der er sket med sagerne, og derfor har jeg bedt om, at vi får en status på, hvad der er sket med de 37 sager, hvilket i sig selv er problematisk, da vi både har en forvaltning og en formand og næstformand i udvalget, som burde tage sig af sådan noget uden at blive hevet i ørerne.«

Læs mere her:

Resten af perioden indtil kommunalvalget i 2021 kæmpede jeg bravt imod både udvalg og forvaltning for at få udvalget til at følge de sager, der blev afvist af pensionsnævnet, og gang på gang måtte jeg kæmpe for at få tal på, hvor mange der stadig var på kontanthjælp eller i ressourceforløb. Jeg lovede både udvalg og forvaltningen, at jeg ikke ville slippe sagen, før alle dem, der blev afvist en førtidspension på trods af to indstillinger fra rehabiliteringsteamet om førtidspension, havde fået en varig forsørgelse.

Efter valget i 2021 lykkedes det at få som fast punkt hver tredje måned at følge op, og min antagelse om, at de mange mennesker, som fik afvist deres sager (83 i alt fra 2018-2020), stort set alle alligevel endte med en førtidspension, så det bare var en fordyrende og uværdig sagsforhaling. Hver gang vi havde opfølgning, kritiserede jeg, at der stadig var borgere på ressourceforløb eller kontanthjælp, som havde fået afvist deres sag tilbage i 2018, 2019 og 2020.

Det nye udvalg fik indskrevet i vores beskæftigelsesplan for 2023, at vi skulle have reduceret antallet af sager, som vandrede frem og tilbage mellem rehabiliteringsteam og pensionsnævn, og forvaltningen lyttede til os.

I 2022 fik vi også indskrevet, at 80% af alle sager over to år skulle kigges på med henblik på varig forsørgelse i vores beskæftigelsesplan for 2023. Det gjorde, at vi måtte have en ekstrabevilling på 25 millioner til flere førtidspensioner i 2023, men heldigvis sparede vi 25 millioner på kontanthjælp, ressourceforløbsydelse og sygedagpenge og de indsatser, der er forbundet med det, så det kostede os ikke noget.

Der skete dog det, at antallet af sager, som blev afvist af pensionsnævnet, igen steg efter, at vi havde fået det ned på ganske få om året på grund af den store mængde af sager, vi fik igennem.

I seneste beskæftigelsesplan for 2024 fortsatte vi med mål om at få reduceret antallet af sager, der bliver afvist af pensionsnævnet ved indstilling fra rehabiliteringsteamets side til førtidspension og mål om at gennemgå sager med mere end to års varighed på offentlig forsørgelse.

Det kulminerede i, at vi på dagens møde fik fremlagt, at alle sager, hvor rehabiliteringsteamet indstiller til førtidspension, går sagen til afgørelse hos den sagsbehandler, som har gjort sagen klar til rehabiliteringsteamet, hvorved risikoen for, at pensionsnævnet afviser sagen, elimineres.

Pensionsnævnet er med andre ord afskaffet i sager, hvor rehabiliteringsteamet indstiller til førtidspension!

Det betyder ganske utroligt meget for mig, og det er en kæmpe succes efter utroligt mange års hårdt arbejde, hvor jeg gang på gang har arbejdet for, at beslutningskompetencen igen går tilbage til borgerens sagsbehandler, og at rehabiliteringsteamets indstillinger om førtidspension respekteres af kommunen.

Men endnu mere betyder det for de borgere, som før på ubestemt tid efter to indstillinger om førtidspension fra rehabiliteringsteamets side har måttet vente på afklaring, fordi pensionsnævnet i alt for mange sager er gået imod det tværfaglige rehabiliteringsteam.

Tak til udvalgsformand Karoline Bergkvist Søgaard (S), næstformand Diana Therese Mikkelsen (Danmarksdemokraterne), Martin Raghner (K) og Jens Kannegaard Lundager (DF) for at være med til at have værdig sagsbehandling som hovedfokus og hjælpe til med at lave visionære og handlekompetente beskæftigelsesplaner.