Fortsæt til indhold

Fra grøn oase til stinkende mareridt?

Debat
Michael MikkelsenByrådskandidat for Danmarksdemokraterne KV. 2025

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Syddjurs Kommune påtænker at give miljøgodkendelse til at drive en omsorteringsstation på adressen Industrivej 7 i Ryomgård. Den lokale virksomhed Jiffy AS ligger umiddelbart lige overfor det påtænkte anlæg.

Her er virksomhedens direktør stærkt kritisk overfor anlægget, der kan komme til at ligge lige udenfor virksomhedens administrationsbygning.

Michael Mikkelsen, kandidat til KV25, for Danmarksdemokraterne, siger nej til omsortering på Industrivej 7 i Ryomgård og beder om en tilkendegivelse fra udvalgsformændene i Plan og erhverv og Natur, teknik og miljø. Foto: Lars Norman Thomsen

»Enhver ved, at madaffald og restaffald direkte stinker rædselsfuldt i sommervarmen, og jeg må sige, at jeg er fuldstændigt forarget over den påtænkte placering. Ikke nok med at den kommer til at genere Jiffy AS, den kommer også til at genere beboerne i den sydlige del af Ryomgård. Husk på, at lige på den anden side af Jiffy AS bygninger ligger der beboelsesejendomme. Det bliver både klamt at dufte til stanken fra rådden mad i den del af byen, der ligger mindre end 100 meter væk fra det stinkende anlæg.«

Syddjurs Kommune bør ud fra forsigtighedsprincippet vurdere, at det her er en sag, der kommer til at stinke,

Syddjurs Kommune vurderer i den aktuelle sag, at der ikke er planmæssige eller miljømæssige hindringer for at etablere anlægget på det ansøgte sted. Verdis A/S har planlagt, at affaldet skal omlastes via en modulbygget rampe, og containerne vil være væsketætte og have faste låg for at minimere lugtemission, affaldslugt og skadedyr. Enhver kan spørge sig selv, hvordan rest- og madaffald stinker i sin egen skraldespand på en sommerdag!

Man fristes til at spørge, om der er en voksen til stede i Syddjurs Kommunes miljøforvaltning, der vil stille sig selv det spørgsmål: Er det her klogt at give tilladelse til i så umiddelbar nærhed af bymiljø? Jeg må også gøre opmærksom på, at Ryomgård Distriktsråd gennem årene har lagt meget arbejde i Ryomgård bypark, der bliver genbo til omsorteringsanlægget. Man kan levende forestille sig, hvor lækkert det kan blive for besøgende i parken i fremtiden. Distriktsrådet og de frivillige, der passer parken, må absolut ej heller være begejstrede for det her.

Syddjurs Kommune bør ud fra forsigtighedsprincippet vurdere, at det her er en sag, der kommer til at stinke, og her tænker jeg på, at det ikke kun er om sommeren, det kommer til at stinke. Jeg må sige, at jeg på vegne af virksomheden har helt den samme bekymring som virksomhedens direktør, og for mig rejser det et spørgsmål: Er det virkelig sådan, man vil behandle en hæderkronet Ryomgård-virksomhed og ikke mindst borgerne i Ryomgård? Virksomheder og borgere skal kunne regne med, at man ikke kan risikere at få affald udenfor ens vinduer.

Er det virkelig sådan, man vil behandle virksomhederne i Syddjurs Kommune? Det sender i min og Danmarksdemokraternes optik meget forkerte signaler til kommunens øvrige virksomheder. Hvad siger mon formanden for Plan og erhverv til dette? Hvad siger formanden for NTM til dette? Det bliver et nej tak til omsortering på Industrivej 7 i Ryomgård herfra, alt andet er helt til rotterne.