Politisk kritik. Er Velfærdslisten den store frelser?
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Kære redaktør
Du ville få karakteren 4 for dit indlæg om byrødderne i Syddjurs, hvis det var en stil til afgangseksamen i niende klasse.
Den første og største mangel er en fatal mangel på eksempler på dine påstande.
Dikkende lammehaler, hvordan det? Beskriv med relevante eksempler, hvad du mener.
Eksempler tak, på at vores politikere blot forsvarer ”systemet”.
Det er katastrofalt at postulere, at vælgerne ikke kan kende forskel mellem politikeren og embedsmanden. Du må komme med konkrete eksempler.
Dårligt med gentagelse af et slet underbygget postulat: ”I Syddjurs har hovedparten af politikerne sat en ære i at være systemforsvarere frem for det modsatte.” Igen må du eksemplificere!
Dette postulat gentages med følgende let ændrede ordvalg: ”Politikerne har været for kyllingeagtige til at se en sag fra borgerside for ikke at komme i klemme med embedsværket.”
Igen igen må du give nogle eksempler.
Mangel nummer to: Det er ikke særligt smart at gentage sig selv i stedet for at underbygge postulater.
Jeg kunne frygte, at du med dette skriv indirekte er i færd med at promovere det nye politiske parti Velfærdslisten, der måske i dine øjne kan være den store frelser.
Redaktøren svarer:
Kære Hans Vangkilde.
Tak for dine ord. Dit indlæg overrasker mig naturligvis ikke.
Jeg kan kun gentage følgende:
Jeg beklager, hvis jeg ikke har udtrykt mig med præcision og skarphed.
Mit forehavende er at forsøge at forstå, hvorfor flere og flere borgere – det er min fornemmelse – har en opfattelse af politikere og embedsmænd som nogle, der er sat i verden for at genere borgerne mest muligt.
Jeg dømmer ikke hverken embedsmænd eller politikere, men jeg står ved, at politikere skal være politikere, og embedsmænd skal være embedsmænd.
Det er selvfølgeligt, at embedsmænd går ind i de rum og agerer, som politikere efterlader, fordi de enten ikke er tydelige eller ønsker at være det.
Men det har så også nogle konsekvenser, hvis jeg tager en borgerkasket på..
Med venlig hilsen
Lars Norman Thomsen
Lokalredaktør