Fortsæt til indhold

Besøgscenter er et glædeligt og gennemtænkt projekt

Venstre-politiker udtrykker sin begejstring over det planlagte besøgscenter ved Kalø slotsruin.

Debat
Marianne Kirkegaard (V)Kandidat Byrådsvalget og kandidat Regionsrådsvalget

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Det er så glædeligt, at Nationalpark Mols Bjerges planlagte besøgscenter ved Kalø Slotsruin nu endelig realiseres. Tusind tak til A. P. Møller Fonden for den fine donation på 60 millioner kroner.

Der kommer årligt 200.000 besøgende til Kalø Slotsruin, så besøgscenteret vil gøre oplevelsen fuldendt for de besøgende. I besøgscenteret vil der være formidling fra Kong Menveds tid og middelalderen, vores kulturhistorie, formidling om istidslandskabet og om naturen, naturbeskyttelse og biodiversitetsprojekter i nationalparken.

Der vil også være info om det skønne friluftsliv, der er herude, samt om alle de gode frivillige, der hver dag gør en kæmpe forskel til glæde for både planter, dyreliv og alle os besøgende. Derudover vil besøgscenteret også fungere som et lokalt mødested for forskellige aktiviteter og arrangementer.

Jeg kan sagtens følge bekymringer om at ødelægge naturen og opføre skæmmende bygninger. Det vil jeg også selv være bekymret for. Men alt det er der respektfuldt taget højde for i besøgscenterprojektet.

Nationalparken har frivilligt besluttet at invitere til arkæologiske undersøgelser forud for byggeriet, hvilket jeg finder er en god beslutning. Måske findes der skatte her, som er værd at tage med i besøgscenteret.

Der har været en del blæst omkring besøgscenteret og bekymring fra borgere om, at besøgscenteret vil ødelægge vores natur i et fredet område og ødelægge det smukke kystlandskab. Jeg har flere gange hørt bekymring om besøgscenteret som en stor betonbygning, der vil skæmme og ødelægge naturen.

Jeg kan sagtens følge bekymringer om at ødelægge naturen og opføre skæmmende bygninger. Det vil jeg også selv være bekymret for. Men alt det er der respektfuldt taget højde for i besøgscenterprojektet.

Grafik: Arkitema

Det vindende projekt tegnet af Arkitema er ikke en stor betonbygning, men en meget smuk bygning, der er tilpasset stedet og smyger sig nænsomt ind i landskabet og lægger sig lavt i højdemeter, hvilket man eks. kan se på billederne på Nationalpark Mols Bjerges hjemmeside - og bygningen vil være bæredygtig.

De gamle træbygninger bliver fjernet, og parkeringspladsen flyttes, hvilket betyder, at der vil åbne sig et fantastisk flot vue ud over vigen og ud mod Kalø Slotsruin.

I forhold til beskyttelse af naturen er vi i et Natura 2000-område, som betyder, at det areal, der inddrages til bygningen, skal erstattes med et andet Natura 2000-område. Det foregår på den måde, at der eks. på det areal, hvor der i dag er træbygninger og p-plads, nedlægges, for så at hele arealet bliver genetableret som den tidligere strandeng.

Opførelse af besøgscenteret er derfor i mine øjne et gennemtænkt, helhedsorienteret og bæredygtigt projekt, som jeg glæder mig rigtig meget til at besøge, når det efter planen åbner i 2028, hvor jeg helt sikkert vil være en af de første gæster.