Kære Laila, du får nedskæringer til at ligne omsorg
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Jeg må indrømme, at jeg næsten fik kaffen galt i halsen, da jeg læste det seneste følelsesladede opråb fra byrådsmedlem Laila Sortland, der nu efter otte år med sparekniven solidt plantet i hånden, pludselig har fået et hjerte, der banker for de ældre.
Det er jo smukt, næsten rørende. Hvis ikke det var så ironisk, ville jeg tro, vi stod over for en kandidat til årets humanitære pris.
For vi taler altså om den samme person, der i denne valgperiode hvert år har stemt for årsbudgetter, hvor ældreplejen er barberet ned til sokkeholderne. Den kommune, der har brugt mindst i hele landet på vores ældre, har ikke opnået den rekord af sig selv. Det kræver flid, beslutsomhed og en politiker, der siger “ja” til sparekataloget, hver gang det rammer dagsordenen.
De midler der blev tilført i budget 2026 ekstra til ældreområdet, svarer stort set til de merudgifter på 16,5 millioner kr, der forventes som et merforbrug i 2025 i henhold til økonomiudvalgets seneste møde. Så det ændrer ikke forholdene.
Nu står vedkommende så med store ord om “forkerte prioriteringer” og “dårlig ledelse”. Jamen dog. Det svarer til at man først saver benene af bordet og bagefter klager over at det vælter.
Og så den klassiske afslutning: “Det bliver en af mine prioriteter, hvis jeg bliver genvalgt.”
Ja, det håber jeg da næsten ikke, for vores ældre fortjener mere end tomme løfter fra folk, der først opdager problemerne, når valgplakaterne skal trykkes. Det er svært at redde ældrepolitikken, når man selv har været med til at fjerne pengene.
Kære vælgere: Vi skal have mere end varm luft og tårer på kommando. Vi skal have handling. Ældrepleje kræver hænder og ikke tomme ord. Det kræver, at vi tør prioritere de mennesker, der har bygget vores samfund – ikke kun i valgkampen, men hele vejen igennem byrådsperioden.
Så lad os næste gang stemme på nogen, der ikke har en årelang tradition for at stemme for budgetter, hvor der har været afsat færrest penge i hele landet til ældreområdet. Der har vores ældre ikke fortjent efter et langt livs slid og slæb.
Danmarksdemokraternes politik er genopretning af ældreområdet i næste valgperiode. Vi kommer aldrig til at stemme for årsbudgetter, der igen nedprioriterer de ældre. Det er vores garanti.