Fortsæt til indhold

Ældreplejen er blevet udpint i indeværende byrådsperiode

Debat
Laila Sortland (C)Byrådsmedlem - kandidat for Konservative Syddjurs til KV25

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Ældrepleje og omsorg for vores svage borgere er vigtig at prioritere og sikre, at ord bliver ført ud i reel handling og løft på området.

Jeg er utrolig berørt over de fortællinger fra hverdagen, som jeg har hørt gennem den seneste byrådsperiode, hvor der har været massive besparelser på området for ældre, pleje og omsorg.

Jeg er utrolig berørt over de fortællinger fra hverdagen, som jeg har hørt gennem den seneste byrådsperiode, hvor der har været massive besparelser på området for ældre, pleje og omsorg.

Det er en udvikling, der viser forkerte prioriteringer, og uden at generalisere, viser det et billede af dårlig ledelse og manglende ledelsesansvar, som vi ikke kan ignorere. Der er for få tildelte midler til de ekstra omsorgsfulde hænder til kærlig ældrepleje, som det tydeligt har vist sig at være behov for.

Kulturændringer og det at være svøbt ind i en forråelse uden at vide det er en svær størrelse at få bugt med, men derfor skal vi have fokus på netop det, hvilket der også bliver arbejdet hårdt for.

Personligt har jeg heldigvis kun oplevet de positive takter i forbindelse med pleje og omsorg gennem min mors sidste tid, hvor vi også som pårørende blev mødt med empati og nærvær fra det plejepersonale, der kom, og på nuværende tidspunkt for min far, som får besøg hver dag.

Jeg har til gengæld haft mange snakke med flere medarbejdere og dobbelt så mange borgere, der oplever et område, hvor omsorgssvigt lever i bedste velgående og rammer vores medarbejdere hårdt. De går på arbejde hver dag og må erkende, at de ikke kan eller har lov til at levere den hjælp til vores ældre og plejekrævende medmennesker, som der reelt er behov for.

Det er en trist udvikling, og jeg anfægter, at når en medarbejder gør sin leder opmærksom på, at der er et overset behov hos en beboer på et plejehjem, som eksempelvis Lillerupparken, eller hos en hjemmeboende ældre eller plejekrævende, så bliver der lagt mundkurv på med besked om, at det er der ikke visiteret til, og man må ikke videreformidle behovet til familien, så de reelt har en chance for at søge den korrekte støtte hertil.

Det er ikke en generel observation, men det er en information, som jeg er blevet gjort bekendt med, har fundet sted, omend det ikke er i alle udkørende teams, så dog i nogle.

Jeg finder det fattigt og uværdigt at fortsætte i et spor af en negativ spiral, hvor vi ikke trygt kan have tillid til, at der bliver taget ordentligt vare på vores kære, når de bliver ældre eller plejekrævende i hverdagen.

På Lillerupparken er jeg blevet gjort opmærksom på, at noget så simpelt som at sørge for, at en beboer får nok væske, kan være et problem. Det er langt fra altid nok blot at stille et glas vand eller saft på bordet, men det er som et minimum en betingelse.

Lige netop det er jeg blevet gjort opmærksom på fra en pårørende til en nu afdød beboer fra Lillerupparken, som efterfølgende kom forbi på besøg hos de andre beboere fra samme afdeling.

Jeg tager min tilsynspligt alvorligt, og jeg har som en del af byrådet pligt til at agere på dårlig ledelse og omsorgssvigt. Vi skal sikre målrettet tilførsel af økonomi til løft af de mange områder inden for ældrepleje og omsorg, som er blevet udpint helt uacceptabelt i indeværende byrådsperiode, og med opfølgende evalueringer i korte intervaller.

På den måde kan tilretning ske hurtigt og dermed mere effektivt, så vi kan løfte ældreplejen til et niveau, som vi kan være bekendt, og som vil være en af mine prioriteter, hvis jeg er heldig at blive genvalgt.