Fire unikke skoler er vejen til bedre trivsel og faglige resultater
»Her 13 år efter og endnu en nedlægning af overbygningen på Vestre Skole har trivslen og de faglige resultater aldrig været dårligere, og vores skoler har aldrig været dyrere med 124.000 kr. per elev,« skriver Ulf Harbo fra Natur- og Velfærdslisten.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Det har skurret lidt i ørerne for mig, at det var skolebestyrelserne selv, der i 2011 besluttede at nedlægge en overbygning på Østre Skole i Grenå fra skoleåret 2012/2013, da jeg er stor tilhænger af skoletilbud fra 0. til 9. klasse og har svært ved at forstå, at der er forældre, der aktivt hellere vil have en skole fra 0.-6. klasse.
Her 13 år efter og endnu en nedlægning af overbygningen på Vestre Skole har trivslen og de faglige resultater aldrig været dårligere, og vores skoler har aldrig været dyrere med 124.000 kr. per elev.
I går (lørdag 15.11, red.) på torvet i Grenå mødte jeg så en forælder, som sad i den ene skolebestyrelse, og han fortalte mig, at de i skolebestyrelserne fik den besked fra politikerne, at hvis ikke de foreslog en sammenlægning, ville politikerne lukke en af skolerne.
Forældrene fik med andre ord en pistol for panden med trussel om skolelukning, hvis ikke de foreslog en sammenlægning.
Her 13 år efter og endnu en nedlægning af overbygningen på Vestre Skole har trivslen og de faglige resultater aldrig været dårligere, og vores skoler har aldrig været dyrere med 124.000 kr. per elev.
Er det ikke snart på tide, at vi får fire unikke skoler fra 0. til 9. klasse i stedet for en spareøvelse, som koster dyrt i mistrivsel, skolevægring, specialtilbud, lærersygdom og vikardækning?
Så vil børn, der har brug for et skoleskift, også kunne få det, hvis behovet opstår, uden at skulle tage bus til Syddjurs eller Glesborg.
Som en forælder skrev i 2018: »Børn på 13-16 år er ikke små voksne, som nogen lader til at tro. De har ikke behov for studiemiljøer, hvor man kan forvente en vis grad af selvansvar. Tværtimod har de brug for kendte voksne, tryghed, rammer og strukturer omkring dem, så de kan stole på, at deres omgivelser i det mindste er kendte og vante.«
Sådan lyder ét af flere høringssvar på Norddjurs-politikernes plan om en ny skolestruktur.