Fortsæt til indhold

25-30 millioner svin hvert år - Det er dét, vi protesterer imod

Debat
Poul Damgaard, VrinnersMedlem af Bedsteforældrenes KlimaAktion

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Jørgen Ivar

Det er selvfølgelig kedeligt og trist, at du har været udsat for »nådesløs kritik og nedladende retorik« til nogle af de vælgermøder, du har deltaget i.

Personligt har jeg kun været til de to møder, der blev afholdt på Molsværket. Der oplevede jeg en meget sober tone, tenderende til det kedelige.

Men Jørgen Ivar - når vi bedsteforældre med bannere ”skælder ud” på de mennesker, der kalder sig landmænd... så er det fordi vi ønsker forandringer. Og som du skriver »lad os samles om det«.

Det er en meget positiv tilgang fra din side. Vi ønsker nemlig heller ikke, at Danmarks svineproduktion skal være større, end den er i dag.

25-30 millioner svin produceret hvert år er alt for mange. Det er de store svineproducerende landbrug, dem vi og andre kalder svinefabrikker, vi protesterer imod.

Demonstrationen her ved et valgmøde har fået landmand og byrådspolitiker Jørgen Ivar Brus Mikkelsen til tasterne. Nu svarer arrangørerne af klimaaktionen. Pressefoto

Vi ønsker i det hele taget husdyrproduktionen kraftigt reduceret.

Vi ønsker, at danske landmænd på deres marker producerer mad til mennesker og ikke foder til svin. Vi ønsker mindre sprøjtegift spredt på markerne. Altså mindre forurening af vores drikkevand og havvand.

Og jeg vil da håbe, som du også håber, at Den Grønne Trepart vil bringe os et lille stykke i den retning.

Det var bare det, vi - helt fredeligt og uden at råbe ad en eneste politiker - ønskede at signalere med vores lille demonstration foran Maltfabrikken og Fregatten Jylland til vælgermøderne der.

Faktisk skælder vi slet ikke ud - og da slet ikke på almindelige landmænd.

STOP HETZEN MOD FREDELIGE DEMONSTRANTER.