Fortsæt til indhold

Det forpligter, når man næsten rydder bordet

LA-politiker råder byrådet til at offentliggøre det forståelsespapir, der danner grundlag for konstitueringen.

Debat
Carsten Normann (LA)Medlem af Liberal Alliance, Favrskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Valget er overstået, og Favrskov har talt. Jeg vil gerne starte med at sige stort tillykke til borgmester Lars Storgaard med et flot valg og en fornyet, massiv opbakning. Det gode arbejde, han og byrådet har lavet, har givet pote, og det skal anerkendes.

En god kommune kan og bør, som borgmesteren har sagt sidst i valgkampen, altid blive bedre. Og hvis den skal det, kræver det, at nogle af de mange gode idéer, som både borgmesteren og andre partier har fremhævet i valgkampen, nu bliver omsat til virkelighed.

Borgmesteren har selv peget på, at man »naturligvis altid kan blive mere effektiv i forvaltningen«. Socialdemokratiet og Venstre har efterspurgt langsigtede planer, før der investeres i kommunale bygninger i Ulstrup og i resten af kommunen. SF, Venstre og DF har gjort det klart, at der er behov for at rydde op i unødvendigt bureaukrati, så råderummet kan bruges på velfærd i stedet for administration. Og borgerne har været meget tydelige: Der skal mere borgerinddragelse til, især når det gælder store og kostbare projekter.

Når både blå og røde partier og borgerne selv peger i samme retning, så bør det forpligte det nye byråd mere end nogensinde. Derfor er min opfordring til det nye byråd følgende: Fortæl borgerne, hvordan I vil tage ansvar for de ændringer, I selv har peget på.

Hvordan vil I som byråd gøre Favrskov mere effektiv og mindre bureaukratisk?

Sikre gennemsigtighed og langsigtede planer, før store investeringer besluttes?

Styrke borgerinddragelsen, så beslutninger skabes sammen med dem, det handler om?

Som byråd skabe et råderum, der bliver til reel velfærd og ikke blot en linje i budgettet?

Favrskov bliver en bedre kommune, når vi ved, hvordan vi bevæger os videre.

Derfor bør byrådet offentliggøre det forståelsespapir, der danner grundlag for konstitueringen: Et dokument, der åbent og tydeligt samler de politiske pejlemærker og konkrete tiltag, som byrådet vil arbejde ud fra i denne og de kommende valgperioder. Det vil give borgerne den indsigt og transparens, som valgkampen tydeligt har efterspurgt. Og det vil gøre det muligt for os alle at følge med i, om løfterne fra valgkampen bliver til resultater.

Jeg glæder mig til at følge arbejdet tæt og især til at høre om de initiativer, der skal gøre en god kommune endnu bedre, mere effektiv, mere inddragende og mere transparent.

Favrskov fortjener det, vælgerne forventer det, og det vil gøre en god kommune bedre.