Mere rodet end rekreativ: Jeg er glad for, at man nu ønsker at arbejde med mere blomstrende beplantning
Byrådsmedlem Lone Boye (S) er glad for, at Teknik- og Miljøudvalget fremover vil arbejde med en mere styret biodiversitet i byerne.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
For nylig behandlede Teknik- og Miljøudvalget den sag, som flere borgere – herunder jeg selv – har rejst om indkørslen til Hammel og de omkringliggende grønne områder såsom Apotekerhaven, Stadionvej og rundkørslen ved Hammel Stadion. Jeg er glad for, at udvalget nu har tilkendegivet, at biodiversitet i byerne gerne må være mere styret, og at man ønsker at arbejde med mere blomstrende beplantning og hjemmehørende buske. Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning.
Beslutningen understreger også, at forvaltningen skal være bedre til at kommunikere, hvor der eksperimenteres med biodiversitet, og at der i udvalgte områder vil komme flere farver – dog med forståelsen af, at ikke alle tiltag nødvendigvis lykkes. Den gennemsigtighed hilser jeg velkommen.
Men netop fordi principperne nu er lagt frem, håber jeg også, at vi snart ser konkrete forbedringer i de områder, hvor behovet er størst. Rundkørslen ved stadion i Hammel fremstår i dag stadig mere rodet end rekreativ, og den ellers gode idé om et biodiversitetsområde er druknet i fravær af æstetiske greb. Det samme gør sig gældende i Apotekerhaven og langs Stadionvej, hvor en mere styret beplantning med blomstrende enge, bi-venlige stauder og tydelige adgangsarealer ville gøre en mærkbar forskel, både for biodiversiteten og for borgere, der dagligt færdes i områderne.
Biodiversitet og æstetik behøver bestemt ikke være modsætninger. Tværtimod kan hjemmehørende arter skabe både farvespil, variation og levesteder, hvis de pakkes ind i en gennemtænkt plan med klare zoner og funktioner. Favrskov Kommune har vist vilje til at gå foran i den grønne omstilling, men lidt æstetik skader ikke i byrummet.
Jeg håber derfor, at forvaltningen vil gribe udvalgets beslutning som en anledning til at gentænke og forbedre de nævnte områder. Vi er mange, der glæder os til at se et grønt byrum, hvor naturkvalitet og æstetik går hånd i hånd, til gavn for både mennesker og dyr.