Fortsæt til indhold

Kære Christian, Aarhus skal være en kulturby af internationalt format - hilsen kulturrådmanden

Debat
Jesper KjeldsenRådmand for Kultur og Borgerservice (S)

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Kære Christian,

Tak for dit debatindlæg om drømme og visioner for kultur- og idrætslivet i Aarhus. Det glæder mig, at du grundigt og med interesse har læst de interviews, som jeg har givet i forbindelse med, jeg er tiltrådt som rådmand for Kultur og Borgerservice.

Som du selv påpeger, står vi netop nu et spændende sted, fordi rådmandsposten for første gang i 12 år får et nyt ansigt. Af samme grund har pressen vist mig stor interesse og spurgt mig ind til mit syn på byens idræts- og kulturliv – det er jeg selvfølgelig glad for.

Her har jeg haft mulighed for at præsentere tanker og visioner, men naturligvis kun en del af det. Jeg har talt om at styrke de kulturelle fødekæder, sikre billige lokaler til kunstnere, om behovet for en langsigtet strategi, om Aarhus som en stærk by inden for gaming og spiludvikling - og meget mere.

Lad os bare kalde det nedslag og pejlemærker, jeg har sat op i de første uger af min tid som rådmand. Du kan være vis på, at jeg vil præsentere dig og resten af byrådet for en samlet vision – og jeg tolker dit indlæg som en invitation til godt samarbejde om den fremtidige kultur- og idrætspolitik.

Jeg har det lange og visionære blik på, hvordan kulturen kan udvikle Aarhus de næste 5, 10 og 40 år. Jeg forholder mig til nutiden og fremtiden, og det er helt åbenlyst at den digitale kultur herunder gaming bliver definerende; det tror jeg også, Venstre er enig i.

Jeg stopper heller ikke ved, at Aarhus skal være Jyllands kulturhovedstad; vi skal være en Kulturby af internationalt format. Vi er for længst holdt op med at sammenligne os med København. Jeg er mindst ligeså inspireret af Hamborg, Helsinki og Manchester og vil tænke stort og ambitiøst på kulturens vegne.

Venstre erklærer sig klar til en ambitiøs vision på området, siger du. Tak for det, for vi har brug for bred politisk opbakning, hvis vi virkelig skal løfte områderne. Vi skal - som vi altid har gjort i Aarhus - løfte i fællesskab, og jeg synes, det starter godt. Jeg er sikker på, vi får en god debat i Kulturudvalget, hvor du jo selv sidder.

Jeg kan dog allerede nu afsløre, at i den konstitueringsaftale, Venstre ikke har haft andel i, er der givet håndslag på at løfte idrætsområdet, hvor hele vores kommune halter bagefter, når det drejer sig om faciliteter. Vi mangler haller, fodboldbaner, træningslokaler osv, og derfor har vi brug for et temposkift i udbygningen af idrætsfaciliteter, så det ikke længere skal tage 5-8 år fra der gives et tilskud til faciliteten kan tages i brug. Hvilket jeg også har gjort klart er en topprioritet, både internt og i pressen.

Således har Kultur og Borgerservice allerede sammen med Teknik og Miljø taget hul på det arbejde, og jeg præsenterer byrådet for en ny strategi senere på året. Jeg ser frem til opbakningen fra Venstre, for selv om der allerede er afsat 165 millioner kroner af byrådet, så får vi brug for endnu mere politisk og økonomisk medvind i fremtiden.

Så kære Christian. Det er fedt, du har så store forventninger til mig som ny rådmand på området. Jeg ville være bekymret, hvis det ikke var tilfældet.