Fortsæt til indhold

Jeg oplever gang på gang, at ægtefællen er udmattet og ikke kan klare mere

Pårørende til demente har for stort et ansvar og for lidt støtte i hverdagen.

Debat
Charlotte GreenLæge, folketingskandidat og byrådsmedlem i Favrskov Kommune

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Demens rammer desværre rigtig mange af vores ældre, og sygdommen kommer ofte langsomt og snigende. De pårørende tager ofte ansvaret i lang tid og står alene med det. Det oplever jeg gang på gang i mit arbejde, hvor en ældre kommer ind og må indlægges, og selv om der måske ikke er så meget at indlægge for, så viser det sig, at den pårørende ofte ægtefælle er udmattet og faktisk ikke kan klare ansvaret længere.

Hertil kommer, at der er helt uacceptabelt lange ventelister til udredning. Det giver et ekstra pres på familien og andre pårørende. Sygdommen udvikler sig hele tiden og lange ventelister gør, at der går for lang tid, før den ramte får en diagnose og den rette støtte. Tidlig udredning er vigtig. Lange ventetiderne giver unødig uvished og utryghed og efterlader familierne med et problem, der bliver værre og måske med tab af værdighed.

Demente har brug for stabile rammer og omgivelser, der kender dem, deres historie, vaner og hverdag og deres pårørende har brug for støtte og aflastning, så de kan være der, når der brug for dem. Jeg oplever som nævnt ofte, at pårørende har løftet en meget stor opgave meget længe og langt ud over det rimelige. Det skal vi som samfund gøre bedre. Der er brug for en fokuseret indsats. Det vil jeg arbejde for i Folketinget.