Det er én samlet svineproduktion – ikke to uafhængige gårde
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Som en af de nærmeste naboer til Svinefarmen på Stenledvej nr. 5. i Hyllested er jeg dybt bekymret for den store udvidelse af bygningsmassen, ny gylletank og markant udvidelse af soholdet fra 750 til 1700 dyr.
Udvidelsen vil påvirke Hyllested og omegn negativt på flere måder, blandt andet gennem øget tung trafik, lugt, gyllehåndtering og belastning af natur-og dyreliv.
Jeg mener derfor, at der bør gives afslag eller som minimum ske henvisning til fornyet behandling.
Miljøgodkendelsen er behandlet af forvaltningen, men skal nu behandles politisk i byrådet. Forvaltningen skriver, at anlægget på Stenledvej 5 hverken er teknisk, driftmæssigt eller forureningsmæssigt forbundet med andre husdyrbrug.
Det undrer mig, da ejendommen på Stormosevej 8 har samme ejer og samme CVR-nummer.
Hensigten med udvidelsen er blandt andet at producere smågrise på Stenledvej 5, som efterfølgende skal transporteres gennem vores landsby til opfedning på Stormosevej 8.
Efter husdyrbrugsloven og miljøretten lægges der vægt på, om de to gårde indgår i en samlet produktionscyklus. Når produktionen er afhængig af begge ejendomme, fungerer den ene stald som en direkte forudsætning for den anden.
Derfor hænger det efter min opfattelse ikke sammen at beskrive de to gårde som driftsmæssigt uafhængige. Miljøvurderingen af Stenledvej 5 bør ikke behandles isoleret fra Stormosevej 8, og både trafik og miljøpåvirkning bør indgå i vurderingen.
Jeg mener derfor, at der bør gives afslag eller som minimum ske henvisning til fornyet behandling.