Det betaler sig at kæmpe for arbejdspladser til Syddjurs
Det gør vores kommune stærkere. Det gør vores velfærd stærkere.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Forligskredsens beslutning om at placere en af Danmarks permanente fredstidslokationer for det nye jordbaserede luftforsvar ved Flyvestation Tirstrup er en historisk god nyhed. Beslutningen styrker Danmarks sikkerhed, men den åbner også en unik mulighed for Syddjurs Kommune.
Som medlem af Venstre Syddjurs glæder det mig, at de militærfaglige anbefalinger er blevet fulgt. Jeg har gennem længere tid argumenteret for, at Tirstrup rummer et langt større potentiale, end vi udnytter i dag. Nu har vi fået et vigtigt skridt i den rigtige retning – men vi bør ikke stoppe her.
Forsvaret står over for investeringer i milliardklassen de kommende år. Derfor skal Syddjurs være offensiv. Vi skal ikke vente på, at mulighederne kommer til os – vi skal aktivt arbejde for at tiltrække dem.
Derfor mener jeg, at næste naturlige skridt er at arbejde for en permanent kaserne i Syddjurs.
Vi har allerede mange af de elementer, som andre områder må misunde os. Flyvestation Tirstrup og Aarhus Airport giver unikke muligheder for lufttransport. Hevringlejren er et vigtigt øvelsesområde. Glatved Havn har havnefaciliteter og en betydelig vanddybde, som gør den interessant til tung logistik og større skibe. Samtidig ligger Syddjurs centralt med gode forbindelser til resten af landet.
Ser man disse faciliteter samlet, har vi grundlaget for at udvikle et stærkt center for forsvar, beredskab og logistik.
Det handler ikke kun om militæret.
Fremtidens sikkerhed bygger på et tæt samarbejde mellem Forsvaret, kommunerne, beredskabet og det private erhvervsliv. Robust logistik, forsyningssikkerhed og kritisk infrastruktur bliver stadig vigtigere.
Her er Finland et forbillede. Gennem mange år har finnerne opbygget et moderne totalforsvar, hvor militære og civile ressourcer arbejder tæt sammen. Havne, lufthavne, transportvirksomheder og myndigheder indgår i en samlet planlægning, der både styrker landets sikkerhed og skaber lokal vækst. Det er en model, Danmark kan lære af.
Syddjurs har alle muligheder for at blive en del af den udvikling.
En permanent kaserne vil ikke alene skabe arbejdspladser i Forsvaret. Den vil også skabe aktivitet hos lokale håndværkere, entreprenører, transportvirksomheder, servicevirksomheder, uddannelsesinstitutioner og en lang række underleverandører. Det vil gøre kommunen mere attraktiv for bosætning og skabe flere muligheder for vores unge.
For mig er det netop essensen af god lokalpolitik.
Venstre ønsker ikke blot at fordele en presset økonomi – vi ønsker at skabe en stærkere økonomi.
Når vi skaber flere arbejdspladser og tiltrækker investeringer, vokser skattegrundlaget. Det giver flere muligheder for at investere i vores ældre, vores børn og unge, vores skoler, daginstitutioner, kultur- og fritidsliv og den nære velfærd.
Alt for ofte kommer den kommunale debat til at handle om besparelser og nedskæringer. Jeg mener, at vi skal vende perspektivet. Først skal vi skabe vækst. Derefter får vi bedre muligheder for at udvikle velfærden.
Det er den forskel, jeg mener, Venstre skal stå for.
Vi skal være partiet, der arbejder målrettet for nye virksomheder, nye statslige arbejdspladser og nye investeringer i Syddjurs.
Derfor håber jeg også, at vi på tværs af partier kan samle os om en fælles ambition om at få endnu flere forsvarsarbejdspladser til området. Når staten investerer historisk meget i Danmarks forsvar, skal Syddjurs være klar med visioner, konkrete forslag og viljen til at samarbejde.
Jeg vil fortsætte med at arbejde for, at Flyvestation Tirstrup, Aarhus Airport, Hevringlejren og Glatved Havn bliver tænkt sammen som en strategisk helhed – og at Syddjurs bliver et nationalt knudepunkt for forsvar, beredskab, civil logistik og erhvervsudvikling.
Det styrker Syddjurs. Det styrker velfærden. Og det styrker Danmark.
læser
Klimamålet i Aarhus er ikke urealistisk: Det er et bevidst fravalg
lige nu