»Før var der tid til rengøring – nu skal én hjemmehjælper klare det hele«
En ny ordning i Syddjurs har fået læser Torben Larsen til tasterne. Han mener, den gør hjælpsomme hjemmehjælpere syge og stressede.
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.
Til de personer, der nedlagde rengøringsholdet i hjemmeplejen og gav opgaven til hjemmehjælperne. Var det fordi, I skulle spare?
Jeg tror ikke, I har sparet en krone.
Jeg bor i Ebeltoft og får hjemmehjælp. Indtil nu har det været to forskellige hold, der har stået for det. Et rengøringshold, som var søde og effektive. De kom altid til tiden, og de vidste lige, hvad de skulle gøre.
Nu har man ændret det, så det er hjemmehjælpspersonalet, der både skal ordne plejeopgaver og rengøring.
Jeg kan se, det har betydet, at de stakkels, hjælpsomme hjemmehjælpere nu skal løbe meget hurtigere, og mange bliver syge og stressede Så skal kommunen ud at finde vikarer, og har man så sparet noget som helst?
Nogen må have tænkt, at det kunne svare sig, men det tvivler jeg på. Det virker som en ren og skær spareøvelse, men med alle de sygemeldinger må det have haft den modsatte effekt.
Før kom der to i 15 minutter og gjorde rent. Nu kommer der en, der har 40 minutter til både pleje og rengøring. De gør det så godt, de kan, men tiden er for knap.
Ingen synes, det fungerer. Hverken dem, jeg kender, som også får hjælp, eller medarbejderne selv.
Det er trist som borger at se, hvor stærkt de skal løbe nu. Det gælder også de dygtige sygeplejersker.
Tag nu det gamle rengøringshold tilbage, så I får mulighed for at fastholde jeres søde hjemmehjælpere ved at give dem et bedre arbejdsmiljø.
læser
lige nu