Fortsæt til indhold

»Vi er ikke lige hjemme de næste 50 uger - men hils endelig dine 1000 nye naboer«

Når svingdøren til et intensivt udlejningshus kører i døgndrift, forvandles en hyggelig grusvej hurtigt til det modsatte. Det frygter Betina Andersen og hun mener, det er på tide, at politikerne i Syddjurs sætter foden ned

Debat
Betina AndersenKaprifolievej 6a, 8400 Ebeltoft

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Jeg skriver dette læserbrev, da jeg er bekymret for udviklingen flere steder i Ebeltoft og tager aktuelt afsæt i forholdene omkring et nyt stort poolhus på Kaprifolievej 3, min vej i Ebeltoft.

Jeg har forståelse for, at et område skal kunne udvikle sig, og at turisme er en vigtig del af Ebeltofts liv og økonomi, men jeg mener også, at udvikling skal ske med respekt for de mennesker, der allerede bor i området – og for det særlige miljø, som gør Ebeltoft attraktiv.

På vores vej er der givet byggetilladelse til et kæmpe poolhus, dette med dispensationer til niveauregulering og uden nabohøring.

For mig er det svært at forstå, at et byggeri af denne størrelse og karakter kan gennemføres uden at naboer får mulighed for at komme med deres bemærkninger, for der er ikke tale om et almindeligt sommerhus.

Huset er indrettet til op mod 20 personer og skal have pool, sauna, udespa og stor terrasse.

Det er derfor naturligt for mig at spørge, om anvendelsen reelt kommer til at være privat fritidsbrug eller i praksis professionel og intensiv udlejning.

Netop dette gør det for mig relevant at se på, hvem der står bag den type huse, og hvilket koncept de markedsføres under.

Skanlux er en stor aktør inden for opførelse af særligt store pool- og wellness-sommerhuse og er sammen med VillaVilla dem, der står på og for byggeansøgningerne.

På virksomhedens egen hjemmeside beskrives deres koncept som et nøglefærdigt udlejningshus, der er designet og indrettet med henblik på maksimal udlejning og afkast.

Jeg håber, at man i mellemtiden er yderst varsom med at give dispensationer og tilladelser til byggerier, der fylder grundene helt til kanten

Skanlux beskriver samtidig det samlede koncept, hvor huset efter opførelsen udlejes og drives professionelt gennem blandt andre VillaVilla, med booking, betaling, rengøring, gæstekontakt og vedligeholdelse håndteret som en del af løsningen.

Det er altså ikke kun et spørgsmål om at bygge et stort sommerhus. Her er tale om et gennemprøvet forretningskoncept, hvor store huse opføres med henblik på intensiv udlejning, og hvor Skanlux selv fremhæver mulighederne for høj belægning og økonomisk afkast, bl.a. ved at huset altid repræsenteres af mindst to forskellige udlejningsbureauer, for at ikke så meget som en uge går tabt.

Et hus, der parentesisk benyttes af ejeren.

Man kunne, hvis man skulle være lidt fræk, forestille sig vedkommende sige noget a la:

»Vi er ikke lige hjemme de næste 50 uger - men hils endelig dine 1000 nye naboer.«

Derfor er det relevant at spørge, om vi som kommune og lokalsamfund er opmærksomme på, hvad der reelt er ved at ske med vores områder.

For når et hus til op mod 20 personer placeres på en stille vej med helårsbebyggelse og små sommerhuse, er det ikke det samme som et almindeligt familiesommerhus.

Og netop husets primære anvendelse, gør mig bekymret. Når et stort poolhus løbende udlejes til store og skiftende grupper, følger der naturligt mere trafik, flere biler og mere aktivitet med.

På en stille grusvej som vores, kan selv en moderat øget belastning mærkes. Dette vil medføre helt almindelige hverdagsgener og eksempelvis støjniveauet, når der er pool, terrasse og mange skiftende gæster er ofte anledning til gene.

Men for mig handler det ikke kun om én byggetilladelse eller det konkrete byggeri på Kaprifolievej 3.

Det handler om, hvilken udvikling vi ønsker for Ebeltoft som by og for de hyggelige områder/små veje med blandet helårsbebyggelse og sommerhuse, der omgiver Ebeltoft.

Vi ser flere områder, hvor store udlejningssommerhuse bliver placeret mellem hyggelige helårshuse og almindelige familiesommerhuse.

Er det sådan, vi ønsker, at de områder, der er så særlige for Ebeltoft, skal udvikle sig?

Jeg mener ikke, at vores hyggelige veje skal fyldes med meget store sommerhuse, der i praksis primært er attraktive som udlejnings- eller investeringsobjekter, men at de på byggeansøgningen formelt betegnes som værende til privat brug.

Jeg ønsker, at vi værner om og bevarer de unikke, smukke og hyggelige områder omkring Ebeltoft med en blanding af mange fine helårshuse og familiesommerhuse.

Det er netop dette særlige miljø, som mange af os har valgt at bo i eller være en del af. Mange familier er flyttet til området, netop fordi det er muligt at bo tæt på naturen og samtidig være en del af et levende lokalsamfund.

Jeg ønsker ikke et kvarter uden liv. Jeg ønsker, at der bor familier, børn og mennesker med forskellige behov i området, ønsker at hilse på naboen, at se hinandens børn vokse op og hilse, når man går tur med hunden. Men der er stor forskel på et almindeligt naboskab og et hus med mange forskellige gæster året rundt.

Hvis vi vil værne om Ebeltoft, er det vigtigt, at vi tager stilling til, hvordan udviklingen skal se ud, også før de enkelte projekter bliver til virkelighed.

Vi må finde en egnet måde, således at balancen mellem fastboende og turisme/udlejning fortsat kan fungere.

Der kunne udlægges særlige områder til netop denne type store udlejningshuse, således at de placeres samlet og ikke midt mellem almindelige helårshuse og små familiesommerhuse.

Jeg er glad for, at der er politikere, som har opmærksomhed på denne problemstilling og arbejder med, hvordan vi kan bevare bymidten og de mange andre særlige områder i Ebeltoft og sikre liv for fastboende.

Jeg håber, at dette arbejde fortsætter, og at man i mellemtiden er yderst varsom med at give dispensationer og tilladelser til byggerier, der fylder grundene helt til kanten og ændrer områdets karakter og liv markant.

Sammen må vi sikre, at udviklingen sker med omtanke og respekt for dem, der bor her – og for det Ebeltoft, som vi alle sammen holder af.

Se video: